انواع کابل تلفن

انواع کابل تلفن

کابل تلفنی چیست

معمولا در جهت بر قراری ارتباط برای خطوط مخابراتی از سیم و کابل تلفنی استفاده می‌کنند. اصولا این کابل‌ها در جهت انتقال داده‌ها و اطلاعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های تلفنی را با نام کابل‌های مخابراتی هم می‌شناسند که در حالت کلی به دو دسته کابل تلفن هوایی و کابل تلفن زمینی تقسیم بندی می‌شوند که هر کدام از آن‌ها مشخصات فنی و کاربرد خاص خود را دارند. 

 

معمولا از کابل‌هایی تلفن هوایی در جهت وصل نمودن خطوط تلفن و یا بر قراری ارتباط در محیط‌های بیرونی و خارج از ساختمان استفاده می‌شوند؛ به همین دلیل روکشی که برای این نوع کابل‌ها در نظر گرفته می‌شود تا در برابر عوامل مختلف جوی همچون نور آفتاب، باران و برف و … مقاومت و استحکام بالایی داشته باشند. این کابل‌ها با توجه به روکشی که در آن‌ها استفاده شده است از انعطاف کمتری برخوردارند و شکننده خواهند بود. و اما کابل‌های تلفن زمینی معمولا برای محیط‌های داخلی و داخل ساختمان کاربرد دارند. رنگ روکشی که برای این نوع کابل‌ها استفاده شده است طوسی است و از انعطاف بالاتری برخوردار است.

کابل تلفن ساختمانی
کابل تلفن آپارتمانی

کاربرد کابل تلفن

از آن جایی که کابل‌های تلفنی در انواع مختلفی طراحی و تولید می‌شوند قطعا کاربردهای متفاوتی برای هر کابل وجود دارد. برای مثال کابل‌های تلفن هوایی با توجه به مقاومت بالایی که در برابر عوامل مختلف دارند معمولا در محیط‌های بیرون ساختمان قرار می‌گیرند و اما در مقابل، کابل‎های تلفن زمینی را در محیط‌های داخل ساختمان مورد استفاده قرار می‌دهند.

کابل‌های تلفن شیلددار که به آن‌ها ضد نویز هم می‌گویند معمولا در جهت کابل‌کشی آیفون‌های تصویری و یا صوتی استفاده می‌شوند. بنابراین هر کابل تلفنی که ساخته می‌شود با توجه به مشخصات فنی که دارد در محیط‌های مختلف برای کاربردهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.   

کابل تلفن

انواع کابل تلفنی

زمانی که در با توضیح بهترین کابل تلفن برخورد می‌کنید لازم است که انواع کابل تلفن را بشناسید چرا که کابل‌های تلفن انواع مختلفی دارند. اغلب این کابل‌ها دارای هادی مسی هستند که به اصطلاح به آن‌ها CCC می‌گویند. 

در بسیاری از موارد برای کابل‌های تلفن از هادی آلومینیوم استفاده می‌شود که تنها روکشی که برای آن‌ها استفاده می‌شود، روکش مسی است که به اصطلاح به CCA معروف هستند. در واقع کیفیت هادی‌های مسی بالاتر از هادی‌های آلومینیومی خواهد بود نا گفته نماند که هادی مسی هم گران قیمت‌تر هستند. در ادامه انواع کابل تلفن را مورد بررسی قرار می‌دهیم

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

کابل تلفن داخل ساختمانی

کابل‌های زمینی با توجه به قابلیت خمش بیشتری که دارند معمولا در محیط‌های داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اصولا کابل‌های داخل ساختمانی کابل‌هایی هستند که قطر آن‌ها 0.5 و 0.6 میلی‌متر است و تعداد زوج رشته‌هایی که در آن‌ها وجود دارد از 2 عدد تا 100 عدد هستند. برای کابل‌های داخل ساختمان از عایق پی وی سی استفاده می‌کنند و معمولا رنگ آن را طوسی در نظر می‌گیرند. این کابل‌های زمینی را به صورت گود برداری و یا همان حفاری داخل زمین قرار می‌دهند.   

کابل تلفن خارج ساختمان

این کابل‌‌ها معمولا در بیرون از ساختمان و محیط‌های بیرونی نصب می‌شوند در واقع این کابل‌ها در مدارهای فرکانس صوتی استفاده می‌شوند. به عنوان مثال این کابل‌ها را به صورت کابل‌های اولیه و ثانویه در مخابرات، شبکه‌های تلفن محلی، واحدهای صنعتی و یا راه آهن و … مورد استفاده قرار می‌دهند. هادی که برای این کابل‌ها در نظر گرفته شده است از مس آنیل شده تک مفتولی است و معمولا عایق آن را از پی وی سی با چگالی بالا می‌سازند. برای تولید این کابل‌ها لازم است که دو استاندارد VDE 0816 و ASTM D1248 رعایت شود و آن‌ها را اصولی بسازید.

کابل تلفن مهاردار هوایی

این نوع کابل‌ها دارای 10 الی 100 رشته است که قطر آن‌ها معمولا 0.4 و 0.6 و 0.7 میلی‌متر در نظر گرفته می‌شود. در ساختار این کابل‌ها از یک مسنجر فولادی و یا مهار در جهت افزایش حفاظت از هادی کابل استفاده می‌شود. معمولا در مناطق بین راهی، روستاهی و یا کوهستانی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرند لذا در شرایط جوی مختلف از مقاومت بالایی برخوردار هستند و می‌توانند که تا درجه حرارت 70 سانتی‌گراد محیط دوام بیاورند و مقاومت خوبی از خود به نمایش بگذارند.

کابل تلفن خارج ساختمان
کابل شبکه
کابل تلفن مهاردار هوایی

کابل تلفن کانالی و خاکی

معمولا کابل تلفن کانالی گزینه بسیار مناسبی برای قرار گیری در کانال‌ها هستند؛ اصولا در جهت حفاظت از این کابل‌ها، آن‌ها را به صورت ژله فیلد می‌سازند. تعداد رشته‌های موجود در این کابل‌ها 10 الی 600 رشته است که در قطرهایی همچون 0.4 الی 0.9 طراحی می‌کنند. و اما کابل‌های تلفن خاکی معمولا دارای آرمور هستند به همین دلیل از حفاظت مکانیکی مناسب‌تری برخوردار هستند. تعداد زوج‌هایی که در کابل‌های تلفن خاکی وجود دارد تا 1000 زوج خواهد بود و آن‌ها را در قطرهای مختلفی همچون 0.4 الی 0.9 می‌سازند.  

کابل تلفن زمینی

همان گونه که قبل‌تر اشاره کردیم معمولا این نوع کابل داخل ساختمان‌ها کاربرد دارند و معمولا به صورت حفاری و یا گود برداری داخل زمین تعبیه می‌شوند. معمولا انواع کابل تلفن زمینی را با سایز 0/5 و 0/6 تولید می‌کند. این کابل‌های تلفن را به صورت دو زوج تا 200 زوج تولید می‌کنند و در کاربردهای گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند. ابن کابل تلفن را با نام مابل تلفن زوجی هم در بازار می‌شناسند. رنگی که برای روکش این کابل‌ها در نظر گرفته شده است معمولا مشکی خواهد بود. عایق مشکی این کابل از جنس پی وی سی یا همان پلی اتیلن ساخته می‌شود و مقاومت بالایی در برابر اشعه فرا بنفش خورشید دارد.

برند‌های عرضه کننده انواع کابل تلفن

اگر در بازار گشتی بزنید قطعا با برندهای مختلفی رو به رو می‌شوید که محصولاتشان از کیفیت‌های مختلفی برخوردارند. در زمینه تولید انواع کابل تلفن شرکت‌های مختلفی همچون البرز الکتریک نور، خراسان افشار نژاد، سیم و کابل همدان، سیم و کابل مغان زرتاب فعالیت می‌کنند. 

تمام این شرکت‌ها با استفاده از استاندارهای ملی و بین المللی و رعایت اصول با بهترین تکنولوژی‌ها روز دنیا انواع کابل تلفن را تولید می‌کنند. کیفیت این برندهای برتر زبان ضد خاص و عام است و در بین مردم با استقبال خوبی رو به رو می‌شوند. اگر قصد خرید کابل تلفن دارید با اطمینان خاطر این برندها را تهیه کنید.    

سخن آخر

برای تهیه و خرید انواع کابل تلفن از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت سیم و کابل تسلا با ما در تماس باشید.🛒

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را درباره مقاله انواع کابل تلفن به اشتراک بگذارید.

به روز رسانی شده در  28 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    عباس میر 1401-06-14 پاسخ

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

    اسماعیل محمد 1401-06-24 پاسخ

    شما کانال تلگرام هم دارین؟

    ایمان رحمتی 1401-06-27 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

    علی اصغر محرابی 1401-06-31 پاسخ

    راه های ارتباطی شما به چه صورت است

    ابوالفضل کریمی 1401-08-06 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    نادر سرمد 1401-08-09 پاسخ

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

    محمدجواد حمیدی 1401-08-17 پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

    حمید صدیق 1401-09-05 پاسخ

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

    یدالله محرابی 1401-09-27 پاسخ

    قیمت مشاورتون چقدره؟

    منصور زمانی 1401-10-01 پاسخ

    مهندس جان عالی بود

    محسن رشیدی 1401-10-09 پاسخ

    متشکرم