انواع کابل فشار قوی

انواع کابل فشار قوی

کابل فشار قوی چیست

انواع کابل فشار قوی: کابل فشار قوی از جمله کابل‌هایی با ولتاژ بالا است که می‌تواند جریان بیش از 30 کیلو وات را عبور دهد. این سیم و کابل برای جریان‌هایی بیش از 30 کیلو وات مناسب است و به صورت کلی برای انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژ بالا استفاده می‌شود. ساختار این کابل شامل عایق،‌هادی و روکش می‌باشد. در واقع این کابل‌ها دارای لایه نیمه مخروطی و محافظ فلزی است.

کابل فشار قوی یا (کابل ولتاژ بالا) از هسته فولادی و روکش آلومینیوم و غلاف پی وی سی مقاوم ساخته می‌شود. به دلیل اینکه هسته این کابل‌ها از جنس فولاد است این کابل در انتفال جریان الکتریکی عملکرد خوبی ندارد.

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

انواع کابل فشار قوی

انواع کابل فشار قوی به صورت کلی به دو دسته کابل قدرت گازی از نوع SF6 و کابل قدرت روغنی تقسیم می‌شود.

تیککابل قدرت SF6:

این کابل دارای چهار دسته کابل فشار داخلی و لوله آلومینیومی، کابل با فشار داخلی و لوله فولادی، کابل با فشار خارجی و لوله فولادی، کابل گازی کپسولی تقسیم می‌شود.

تیککابل قدرت روغنی فشار کم:

این کابل‌ها با کاغذ آغشته به روغن ایزوله می‌شود. استقادمت بالایی دارد.

تیککابل روغنی فشار بالا:

این کابل دارای رشته‌های مختلف با کاغذ آمیخته به روغن غلیظ است. در نهایت با نوار مسی و پلاستیکی پچیده می‌شوند تا استحکام مورد نظر را بدست آوردند. از مدل‌های مشهور این کابل می‌توان به کابل مخابراتی و کابل زمینی و کابل هوایی اشاره نمود.

 

انواع کابل فشار قوی از نظر کاربرد و ساختار فنی و شکل ظاهری به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود و از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

کابل سرب دار از سری کابل‌های فشار قوی محسوب می‌شود و مدل خاصی از مابل زره دار سرب دار است. لایه ای از سرب روی عایق این کابل قرار گرفته است و در لایه بعدی زره این دو قسمت جدا می‌شوند.

کابل زره دار

کابل زره دار از جمله کابل‌هایی استاندارد برای تاسیسات زیر زمین محسوب می‌شود این کابل در زمین دفن می‌شوند. این کابل دارای ویژگی‌هایی چون: مقاومت بالا در مقابل ضربه، مقاومت بالا در مقابل تنشها، فشار مکانیکی است. انواع کابل زره دار شامل موارد زیر است:

🔹کابل فشار ضعیف با زره سیمی

🔹کابل فشار ضعیف با زره نواری

🔹کابل فشار متوسط با زره سیمی

🔹کابل فشار متوسط با زره نواری

🔹کابل چند رشته با زره فولادی

🔹کابل تک رشته با زره الومینیومی

این کابل در مواردی که تنش وجود دارد استفاده می‌شوند؛ مانند محل‌هایی که ماشین‌های سنگین عبور می‌کند و جانوران موذی وجود دارند. قطر کابل زره دار بر اساس استاندارد ملی از 0.8 تا 3.15 است.

کابل روغنی کم فشار و پر فشار

کابل روغنی کم فشار و پر فشار به دو دسته تقسیم می‌شوند. کابل روغنی کم فشار به روغن رقیق آغشته شده است و در انتهای این کابل ظرفی تعبیه شده است که روغن اضافی کابل وارد ظرف می‌شود. همچنین این نوع کابل دارای بالشتک‌های هوایی هستند که هنگام وارد شدن روغن به ظرف می‌شود. در نهایت فشار روغن داخل ظرف بالا رفته و کابل خنک می‌شود. اگر روغن داخل ظرف نسبت به روغن داخل کابل فشار بیشتری دارد فشار داخل کاهش می‌یابد.

در نهایت روغن مجدد به کابل جریان پیدا می‌کند. بنابراین این کابل‌ها نسبت به درجه حرارت بالا مقاومت پیدا می‌کنند.

کابل هوایی

کابل هوایی از دسته کابل‌های خودنگهدار هستند و برای خطوط تلفن و انتقال برق استفاده می‌شوند. این کابل دارای‌هادی مسی و الومینیومی‌است و در مناطق مختلف شهری و روستایی استفاده می‌شود. این کابل‌ها روی تیربرق یا روی دیوار نصب می‌شوند. دارای سطح ولتاژ 1 تا 36 کیلو ولت خواهد بود. در این کابل توسط نوار فولادی محکم می‌شوند. به مدل‌های ACC با‌هادی آلومینیومی‌و هسته فولادی تقسیم می‌شوند.

کابل‌های برق ACSR  و AAAC  برای میزان ولتاژ متوسط و قوی استفاده می‌شوند.

کابل زیر دریایی

کابل زیر دریایی از جمله کابل‌هایی است که از یک متر تا چند صد متر طول دارد و به دلیل ساختار متفاوتی که دارند در زیر دریا استفاده می‌شوند. طولانی‌ترین کابل زیردریایی بین نروژ و هلند است. این کابل تقریبا 600 کیلومتر طول دارد. اکثر این کابل‌ها مربوط به شرکت‌هایی مانند گوگل و مایکروسافت است. کابل‌های زیردریایی می‌توانند اطلاعات را به خوبی منتقل نمایند. کابل‌های زیر دریایی به صورت کلی به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شوند. سه دسته کابل زیر دریایی از نظر ساختمان کابل شامل موارد زیر هستند:

🔶کابل فیبر نوری

🔶کابل قدرت

🔶کابل میکس

از خصوصیات این کابل می‌توان به مواردی مانند:

✔️مقاومت بالا در مقابل نفوذ پذیری در مقابل آب

✔️مقاومت بالا در مقابل مواد شیمیایی و مواد آزمایشگاهی

✔️مقاومت بالا در مقابل موجودات دریایی جونده نظیر کوسه و سگ آبی

اشاره نمود.

کابل زیر دریایی

کابل گازی

کابل گازی به دو دسته کابل گازی با فشار داخلی و کابل گازی با فشار خارجی تقسیم می‌شود. کابل گازی با فشار داخلی در فضاهایی که اختلاف سطح زیاد است استفاده می‌شود. این کابل دارای چند رشته بوده و ولتاژ مختلف را پشتیبانی می‌کنند.

ساختار آنها همانند کابل روغنی سه سیمه می‌باشد. این کابل در جایی استفاده می‌شود که اختلاف سطح زیاد بوده و به صورت تک رشته و چند رشته در ولتاژ‌های مختلف تهیه می‌شوند.

پس از مونتاژ کابل فضای کابل خالی با گاز ازت پر می‌شود. در نهایت فشار کابل توسط فشارسنج بررسی می‌شود. کابل گازی با فشار داخلی در لوله فولادی به مواد روغنی آغشته می‌شود و دارای آخرین لایه با کاغذ متالیزه و نوار نازک مسی پیچیده شده است. در نهایت زره فولادی نازکی روی این کابل‌ها را می‌پوشاند. کابل داخل لوله فولادی قرار گرفته و داخل لوله از گاز ازت پر خواهد شد.

کابل گازی با فشار خارجی داخل لوله فولادی نیز مانند مدل قبلی است و این کابل با مواد روغنی پر می‌شود و روی آن با سیم بسته می‌شود. در نهایت فضای داخل لوله با گاز ازت پر می‌شود.

نتیجه گیری

📌کابل فشار قوی دارای انواع مختلف کابل زره دار، کابل گازی، کابل روغنی، کابل دریایی، کابل دفنی، کابل گازی کم فشار و کابل گازی پر فشار می‌باشد. این کابل‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلف با وزن‌های متفاوت تهیه و تولید شده است.

کابل زره دار مقاومت بالایی دارد و در مکان های پر تنش استفاده می شود. کابل گازی از جمله کابل هایی است که اطراف آن با گاز ازت پر می‌شود. کابل روغنی نیز از جمله کابل هایی هستند که به روغن رقیق آغشته و از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار هستند. کابل دریایی از مقاوم ترین کابل های فشار قوی محسوب می شود.

 

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به روز رسانی شده در  28 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    رسول زمانی 1401-04-04 پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

    محسن همدانی 1401-04-08 پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

    نادر رشیدی 1401-04-17 پاسخ

    حرف نداشت

    بهنام کمالی 1401-05-19 پاسخ

    حرفتون خیلی عالیه

    مصطفی صدر 1401-06-28 پاسخ

    مهندس جان عالی بود

    قربانعلی لطفی 1401-09-08 پاسخ

    بی نظیر هستید

    مجتبی نعمتی 1401-10-22 پاسخ

    خرید آنلاین هم دارید

    مصطفی معصومی 1401-11-18 پاسخ

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    سیدمحمد آذری 1401-12-17 پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

    حیدر رحمانیان 1402-03-01 پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین

    مهران باستانی 1402-03-18 پاسخ

    خیلی عالی بود