تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

کابل افشان: کابلی با انعطاف پذیری بالا می‌باشد.  و بیش از یک سیم تک رشته افشان در آن به کار رفته است. عایق‌ها یی که در کابل افشان به کار رفته است،  از جنس pvc می‌باشد. و‌هادی بکار رفته در کابل افشان از نوع فلز مسی می‌باشد. کابل افشان در اتصالات لوازم برقی،  استفاده برای کابل‌های ورودی،  همچنین اتصال در تجهیزات برقی،  مراکز توزیع،  مصرف برق،  مصارف صنعتی و در نیروگاه‌ها  و کانال‌های مخصوص کابل کشی استفاده می‌شود. 

کابل‌های مفتول: کابل‌ها یی هستند که از چند رشته سیم مفتول به هم پیچیده شده ساخته شده اند. کابل‌ها ی مفتول انعطاف پذیری کمتری دارند،  اما هدایت جریان برق کابل مفتول به خوبی می‌باشد. ‌هادی که در کابل‌ها ی مفتول به کار رفته است از جنس فلز مسی می‌باشد. همچنین کابل‌ها ی مفتول از عایق پی وی سی تشکیل شده اند. از کابل‌ها ی مفتول در صنعت و در کابل کشی ساختمان‌ها  استفاده می‌شوند. در مکان‌هایی که مرطوب و خشک یا آبدار باشد بسیار کاربردی می‌باشد. 

🔴 🔴 خرید بهترین برند های کابل آلومینیوم به‌طور مستقیم و با بهترین قیمت از بازار تهران 🔴 🔴

دیگر تفاوت‌های این دو کابل

1. تفاوت از نظر کاربرد

از آن‌جایی که احتمال اتصال در کابل‌های مفتولی بسیار کم است معمولا این کابل‌ها تک رشته‌ای ساخته می‌شوند. در کابل افشان به دلیل انعطاف بالایی که دارند میزان شکنندگی آن‌ها بسیار کم است.

2. تفاوت از نظر انعطاف پذیری

کابل‌های مفتولی نسبت به کابل‌های افشان دارای انعطاف پذیری کمتری هستند به همین دلیل ساختار کابل افشان به صورت رشته‌ای است.

3. تفاوت از نظر قیمت

کابل‌های مفتولی قیمت ارزان‌تر و مناسب‌تری نسبت به کابل انعطاف پذیر دارند.

4. تفاوت از نظر مقاومت

مقاومت اهمی در کابل‌های مفتولی بیشتر از کابل افشان است و علت آن به مقدار طول کابل، مقدار پیچ‌ها، تاب‌های زیادی است که در کابل مفتول وجود دارد، بر می‌گردد.

5. تفاوت از نظر میزان خوردگی

کابل افشان خوردگی کمتری نسبت به کابل مفتولی دارد به عبارت دیگر کابل مفتولی از خوردگی بیشتری برخوردار است و از همین نظر می‌توان گفت که کابل قوی‌تری است.

6. تفاوت از نظر اتصال

همان گونه که قبل‌تر گفتیم کابل مفتول نسبت به کابل افشان اتصال کمتر دارد. از آن‌جایی که اتصال در کابل‌های مفتولی کم است این کابل‌ها تک رشته‌ای ساخته می‌شوند.        

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی​

معرفی کابل افشان

کابل افشان را با نام‌های دیگری همچون کابل انعطف پذیر و یا کابل قابل انعطاف هم می‌شناسند. این کابل از دو یا چند سیم تک رشته افشان ساخته شده است که هادی سیم‌ها مسی است. عایق این سیم‌ها در نوع کابل‌های سبک افشان آمیزه با پلیمر PVC از نوع D است و در نوع کابل‌های قدرت افشان PVC از نوع A است. کابل‌های افشان از ویژگی‌های همچون استحکام بالا در هنگام فرم دادن به آن‌ها، از انتشار شعله جلوگیری می‌کنند و جود خاموش هستند، سرعت تغذیه مسیر تا 240 متر در دقیقه، قطر خارجی کوچک، وزن کابل کم، برای استرس مکانیکی بالا در فرآیندهای چرخش و… بهره می‌برند. کابل‌های افشان در سایزهای متفاوتی طراحی و تولید می‌شوند معمولا از سایز 0.5 تا 500 وجود دارند. در واقع در بیشتر موارد برای جلوگیری از ورود پارزیت‌ها و یا اختلالات الکتریکی به اطلاعات از کابل افشان شیلددار استفاده می‌کنند.    

معرفی کابل مفتولی

کابل مفتول را با نام دیگری هم چون کابل خشک هم می‌شناسند. در ساختار این کابل چند رشته سیم مفتول به‌هم پیچیده شده وجود دارد. این کابل نسبت به کابل افشان از انعطاف پذیری کمتری برخوردار است در عین حال هدایت جریان الکتریکی خوبی را می‌توان در این کابل مشاهده کرد. این کابل در مصارف صنعتی همچون سیستم توزیع برق مورد استفاده قرار می‌گیرد البته در هنگام استفاده از این کابل در کار توزیع برق باید تخصص و مهارت لازم وجود داشته باشد لذا امری ظریف و تخصصی است. علاوه بر استفاده کابل خشک در توزیع برق می‌توان به کاربرد آن‌ها در سیم کشی تابلو برق‌ها اشاره کرد. در حالت کلی کابل‌های خشک به دو دسته NYRY و NYY تقسیم می‌شنود.


فروشگاه سیم و کابل تسلا عرضه کننده انواع سیم و کابل می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لیست قیمت سیم و کابل و موجودی قطعات با فروشگاه تماس حاصل فرمایید. 02136611949


 

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی از نظر جنس

کابل‌های افشان‌ هادی که در آنها به کار رفته است از جنس فلز مس می‌باشد.  و همینطور عایق آن در کابل‌ها ی سبک آمیزه pvc هستند و برای کابل‌های افشان قدرت آمیزه pvc از جنس پلیمر می‌باشد.   کابل‌های مفتول کابل‌هایی هستند که کمترین انعطاف پذیری را دارند که این کابل به کابل خشک یا سخت معروف است. ‌هادی که در کابل‌های مفتول به کار رفته است از جنس فلز مس که رسانا است می‌باشد.  و توسط عایق پی وی سی تشکیل شده است.

از ویژگی‌ها ی کابل افشان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  سرعت تغذیه مسیر تا ۲۴۰ متر در دقیقه،  قطر کوچک خارجی،  وزن کابل کوچک،  استحکام بالا در پیچ و خم شدن و بازدارنده شعله و خود خاموش می‌باشد. کابل‌های مفتولی به دلیل داشتن جنس فلز مسی در  توزیع برق و نیروگاه‌ها ،  ساخت تابلوهای برق لوله‌ها ی خرطومی‌و کابل کشی در ساختمان‌ها  استفاده می‌شوند.  درون سیم‌ها ی کابل‌ها ی مفتولیNYY به وسیله ی لایه زره محافظ می‌باشد که این زره می‌تواند از جنس آلومینیوم یا مس باشد. 

عایقی که در آنها به کار رفته است از جنس pvc می‌باشد.  قیمت کابل مفتول بالاتر از کابلی  می‌باشد که از جنس آلومینیوم است،  چون در کابل مفتول  مس استفاده شده است.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی از نظر سطح مقطع

در کابل افشان قطر هر رشته از رشته‌های داخل کابل بین ۰.۲۵ و ۰.۵ میلیمتر می‌باشد.  از کنار هم قرار گرفتن سطح مقطع‌ هادی کابل‌ های افشان به این صورت است که با قرار گرفتن ۳۰ هادی با قطر ۰.۲۵ میلیمتر در کنار هم با یک لایه روکش دور عایق  و با سطح مقطع نامی‌۱.۵ میلی متر مربع ساخته می‌شوند.  همچنین با قرار گیری ۷۶۵‌ها دی با قطر ۰.۵ میلی متر مربع در کنار هم با  دو لایه روکش  سطح‌مقطع نامی‌ آن ۱۵۰ میلی متر مربع ساخته می‌شود. 

همچنین کابل‌های مفتولی معمولاً تا سایز ۱۰ سطح مقطع این کابل ۱۰ میلی متر مربع می‌باشد.‌ کابل‌های مفتول سطح مقطع آن بالاتر از ۱۰ میلی متر مربع مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.  در کابل افشان با سطح مقطع ۴ تعداد در هر قطر رشته تابیده شده برابر ۵۶ در ۰.۳۰ می‌باشد.  و کابل افشان با سطح مقطع ۳۵ تعداد در هر قطره رشته تابیده شده برابر ۲۷۸ در ۴۰ می‌باشد.  در کابل مفتولی با سطح مقطع‌ها دی ۶ تعداد رشته در هر قطر تابیده شده ۲.۷۶ می‌باشد.

عایق کابل افشان و مفتولی

کابل افشان و کابل مفتولی جزء کابل‌ها ی پر کاربردی می‌باشند که در راه اندازی بسیاری از سیستم‌ها  مورد استفاده قرار می‌گیرند. عایق‌ها یی که در ساختار کابل‌ها ی مفتولی استفاده می‌شود، ازجنس آمیزه پلیمر پی وی سی می‌باشد.  عایق بکار رفته در کابل افشان از جنس آمیزه پلیمر pvc می‌باشد.  کابل‌های افشان به خاطر انعطاف بالایی که دارند به راحتی نمی‌شکند.  کابل‌ها ی افشان برای فاصله‌ها ی کوتاه بسیار کاربردی می‌باشد. 

مقاومت آنها در برابر ضربه و خوردگی نسبت به مقاومت سیم و کابل‌ها ی یکپارچه بسیار بیشتر می‌باشد. اما کابل‌ها ی مفتول انعطاف  پذیری بسیار ضعیفی دارند، ولی  در برابر ضربه و خوردگی بسیار مقاوم هستند.  کابل افشان و کابل مفتولی کابل‌ها یی هستند که جنس عایق شان از آمیزه پلیمر پی وی سی می‌باشند.

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    امین مقدم 1401-04-11 پاسخ

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم 😍

    محمدتقی دهقانی 1401-04-23 پاسخ

    راه های ارتباطی شما به چه صورت است

    میلاد حسین زاده 1401-05-30 پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

    مجتبی افشاری 1401-06-03 پاسخ

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

    خلیل فرجی 1401-06-22 پاسخ

    مرسی

    قربانعلی انصاری 1401-08-05 پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

    رحیم نادری 1401-08-15 پاسخ

    قیمت مشاورتون چقدره؟

    احمد علیپور 1401-08-15 پاسخ

    هزینه مشاورتون چنده؟

    محمدعلی قاسمی 1401-09-20 پاسخ

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    جمشید جلالی 1401-10-02 پاسخ

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

    حسن رستمی 1401-11-20 پاسخ

    چقد خوبین شما