تفاوت کابل فشار قوی و کابل فشار ضعیف

تفاوت کابل فشار قوی و کابل فشار ضعیف

تفاوت کابل فشار قوی و کابل فشار ضعیف : کابل‌های فشار قوی در ساخت آن‌ها ‌ ‌هادی که به کار می‌رود از جنس مس یا آلومینیوم و یا عایق XLPE1 استفاده می‌شود.  عایق پلی اتیلن که علاوه بر ویژگی‌های بسیار خوبی در ساخت کابل فشار قوی دارد،  بلکه جذب آب آن کمتر و ثابت دیالکتریک کم دارد.

کابل‌های فشار قوی از سطح ولتاژی بیشتر است. از ۳۶ کیلو وات می‌باشند.  کابل‌های فشار قوی انواع مختلفی دارند و هرکدام از این کابل‌ها کاربردهای خود را دارند و استفاده‌های مختلف می‌شوند. کابل‌های فشار قوی را حتی می‌توان در زیر آب هم استفاده کرد.

کابل‌های فشار ضعیف‌ ‌هادی که در آن به کار رفته است از جنس مس یا آلومینیوم و عایق‌های پلیمری ساخته می‌شوند.  سطح ولتاژ کابل‌های فشار ضعیف از ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت می‌باشند.  کابل‌های فشار ضعیف ضد آتش و مقاوم در برابر شعله نیز هستند.  تفاوت کابل فشار قوی و فشار ضعیف در ساختار آنها می‌باشد.

به مثال در کابل‌های فشار قوی لایه‌های نیمه‌ ‌هادی داخلی و خارجی وجود دارد،  اما در کابل‌های فشار ضعیف این نوع‌ ‌هادی‌ها وجود ندارد.  در کابل‌های فشار ضعیف از انواع عایق‌های پلیمری استفاده می‌شود،  اما در کابل‌های فشار قوی از پلی اتیلن کراس به کار می‌رود.  کابل‌های فشار قوی بسیار ضخیم تر از کابل‌های فشار ضعیف هستند.  کابل‌های فشار قوی از کابل‌های فشار ضعیف به نسبت سنگین‌تر هستند.

🔴 🔴 خرید بهترین برند های کابل آلومینیوم به‌طور مستقیم و با بهترین قیمت از بازار تهران 🔴 🔴

کابل فشار قوی

کابل فشار قوی

کابل‌هایی که ولتاژ بالا دارند و جریان‌های بیش از ۳۰ کیلو وات را از خودشان عبور می‌دهند کابل‌های فشار قوی می‌گویند. کابل‌های فشار قوی برای انتقال انرژی الکتریکی در ولتاژهای بالا بسیار مورد استفاده می‌باشد.

کابل‌های فشار قوی شامل:  یک عایق و یک رسانا می‌باشند.  ۱) منتقل کردن ولتاژ بالا در زیر زمین،  ۲) کاربردهای صنعتی،  ۳) متصل کردن فیبر نوری و ۴) بر روی دکل‌های بزرگ و بین شهری که استفاده می‌شوند. جز کاربردهای کابل فشار قوی می‌باشندکابل‌های  فشار قوی معمولاً از هسته فولادی و روکش آلومینیومی‌ساخته می‌شوند.  طول‌های کابل فشار قوی از یک متر تا چند صد متر دارد.

کابل‌های فشار قوی به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل: الف ) کابل قدرت روغنی ب)  کابل قدرت گازی از نوع sf۶ می‌باشد.

کابل‌های قدرت گازی به چند دسته تقسیم می‌شود عبارتند از:  کابل با فشار خارجی لوله فولادی،   کابل با فشار داخلی و لوله فولادی،  کابل با فشار داخلی و لوله آلومینیومی‌و همینطور کابل گازی کپسولی پر شده با گاز sf۶ می‌باشند. پرکاربردترین انواع کابل فشار قوی می‌توان به کابل‌های مخابراتی زمینی، کابل‌های مخابراتی هوایی،  کابل‌های کواکس و کابل شبکه اشاره کرد.  برای خرید کابل‌های فشارقوی حتماً به استانداردهای آنها دقت کنید.  لذا این کابل‌ها در انتقال انرژی الکتریکی دارای اهمیت بسیار زیادی می‌باشند.

کابل‌ فشار ضعیف

کابل‌های فشار ضعیف برق ولتاژ کمتر از سه کیلو وات دارند.  با توجه به عایق و روکشی که در کابل‌های فشار ضعیف به کار رفته است به چند دسته تقسیم می‌شوند شامل:  کابل فشار ضعیف عایق پی وی سی،  کابل فشار ضعیف ضد آتش و کابل‌های فشار ضعیف عایق XLPE می‌باشند.

انواع کابل برق فشار ضعیف شامل عایق pvc، ‌ ‌هادی مسی و روکش پی وی سی می‌باشند. کابل‌های فشار ضعیف از نظر ساختاری بسیار ساده هستند.  ضخامت عایق کابل‌های فشار ضعیف طوری ساخته می‌شود که بتواند سطح ولتاژ را تحمل کند و همین طور دارای استحکام مکانیکی باشد.  برای عایق کردن کابل‌های فشار ضعیف از پلاستیک یا لاستیک استفاده می‌شود.  که معروف ترین مواد پلاستیکی پلی وینیل کلراید می‌باشد  که نام تجاری آن پی وی سی است. برای اطلاع از جنس پی وی سی میتوانید در اینجا مطالعه فرمایید. از کابل فشار ضعیف برای انتقال برق استفاده می‌شود.

در برق کشی تاسیسات،  روشنایی،  ساختمان‌های مسکونی و تجاری،  قابلیت نصب در داخل کانال و به صورت دفن در زمین استفاده می‌شوند. رنگ عایق رشته‌های کابل فشار ضعیف شامل:  خاکستری روشن،  سیاه،  قرمز و  آبی و سیاه می‌باشد.  در کابل‌های فشار ضعیف از عایق‌های کاغذی که نسبت به رطوبت بسیار حساس هستند از غلاف فلزی که از جنس آلومینیوم یا سرب می‌باشد استفاده می‌شوند.  کابل‌های فشار ضعیف به شکل‌های مختلفی مانند:  ضد آتش،  کابل‌های مسلح،  کم دود، بدون‌هالوژن،  مقاوم در برابر شعله و مقاوم در برابر هیدروکربن‌ها و مواد نفتی تولید می‌شوند.

انواع کابل فشار قوی و فشار ضعیف

جنس‌ ‌هادی کابل فشار قوی و کابل فشار ضعیف

از دیگر تفاوت کابل فشار قوی و کابل فشار ضعیف میتوان به ‌هادی‌هایی که در کابل‌های فشار قوی به کار رفته است به دو کلاس ۵ و ۶ تقسیم می‌شوند اشاره نمود. ‌ ‌هادی‌هایی که در کلاس ۶ قرار دارند، از نوع  انعطاف پذیر هستند.  از جنس مس خالص و مس آنیل شده با روکش فلزی و با آلومینیوم خالص یا آلیاژ آلومینیوم ساخته می‌شوند.

سطح مقطع‌ ‌هادی‌های دایره ای ۲۵ میلی متر مربع می‌باشد.  و کاربردهای خاص خود را دارند.  کابل‌های فشار ضعیف با ولتاژ پایین با‌ ‌هادی جامد یا رشته مس و آلومینیوم ساخته می‌شوند.  کابل‌های فشار ضعیف بر اساس نوع‌ ‌هادی دسته بندی می‌شوند که شامل افشان،  تک لا و نیمه افشان می‌باشند. کابل فشار قوی بر  خلاف کابل فشار ضعیف لایه‌های داخلی و خارجی دارد.

در کابل‌های فشار قوی یک لایه نیمه‌ ‌هادی روی‌ ‌هادی سیم دیگر قرار می‌گیرد. تا عایق با سطحی صاف برخورد داشته باشد.  ‌ ‌هادی‌های کابل‌های فشار ضعیف از مس یا آلومینیوم هستند و در مقابل هیدروکربن‌ها بسیار مقاوم هستند.  مغزی‌ها در کابل‌های فشار ضعیف و فشار قوی همان‌ ‌هادی‌های قرار گرفته در داخل کابل که وظیفه انتقال توان را به عهده دارند.

 

عایق کابل فشار قوی و کابل فشار ضعیف

کابل برق مجموعه ای  می‌باشد که از یک یا چند سیم به هم تابیده شده تشکیل شده‌اند.  و این کابل‌ها فشار قوی توسط ماده‌ای عایق شده که وظیفه آن انتقال جریان الکتریسیته می‌باشد تشکیل شده اند. در کابل‌های برق بسته به کاربرد و ویژگی‌هایی که دارند عایق‌های مخصوص خود را نیز دارند.

متداول ترین نوع عایق در کابل فشار قوی( پلی وینیل کلراید) و (پی وی سی)  می‌باشند.   همچنین در کابل‌های فشار ضعیف هم از این نوع عایق‌ها استفاده می‌شود. همینطور از کاغذهای آغشته به روغن و مواد پلاستیکی هم به عنوان عایق استفاده می‌شود.  عایق در کابل‌های فشار قوی و فشار ضعیف برق باید مانع هدایت جریان باشد و همچنین در برابر عوامل مکانیکی بسیار مقاوم  باشند.  همینطور عایق‌های ‌ ‌هادی کابل‌ها را کاملا می‌پوشاند و قابلیت ارتجاعی دارد.

ضخامت آن نباید نسبت به اندازه استانداردی که مشخص می‌باشد،  کمتر باشند.   بنابراین لایه ای محافظ که به اسم غلاف است روی کابل برق کشیده شده تا بتوانند از عایق در کابل‌ها و همین طور در برابر عوامل محیطی و نیروهای مکانیکی محافظت کند.

جنس غلاف عایق کابل بیشتر از : ۱)  پی وی سی۲)  سرب۳)  آلومینیوم یا ۴) فولاد می‌باشند.  عایق‌های پی وی سی که  در کابل‌های برق  به کار رفته است،  باعث شده که کابل‌های برق فشار ضعیف و فشار قوی از قیمت بسیار مناسب و مقاومت بالا در برابر عوامل شیمیایی دارد، برخوردار باشد.  و همینطور از این کابل‌ها برای لوازم خانگی و در سیم کشی‌های منازل استفاده  می‌شود.  کابل فشار قوی یا فشار ضعیف با عایق پلی اتیلن  به این صورت می‌باشد:  که این نوع کابل‌ها در دمای اتاق و در دماهایی که بسیار بالا هستند مناسب بوده و همین طور در ساختمان سازی بسیار پرکاربرد می‌باشند.

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    منصور احمدی 1401-03-31 پاسخ

    گروه واتساپی هم دارید؟

    مصطفی بهمنی 1401-04-08 پاسخ

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

    جمشید نامور 1401-04-20 پاسخ

    ایول

    محمود فاطمی 1401-05-18 پاسخ

    مطلبتون بسیار مفید بود

      adminsimcabletesla 1401-05-25 پاسخ

      متشکر

    مهدی شریفیان 1401-06-02 پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین

    رضا خوش نیت 1401-06-15 پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

    مهران موحد 1401-07-01 پاسخ

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

    هادی بهبهانی 1401-07-05 پاسخ

    چقد خوبین شما

    ابراهیم توفیق 1401-07-11 پاسخ

    حرف نداشت

    مهران میرزایی 1401-08-12 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم