تفاوت کابل XLPE و PVC چیست

تفاوت کابل XLPE و PVC چیست

تفاوت کابل XLPE و PVC چیست: تفاوت کابل XLPE و PVC فقط در جنس نیست، این دو کابل از لحاظ ویژگی‌های فیزیکی و مکانیکی باهم تفاوت دارند.  کابل برق یکی از برترین تجهیزات در صنعت برق است و بدون وجود آن، جریان الکتریکی برقرار نمی‌شود. کابل‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اجزای اصلی کابل‌ها حاوی هادی کابل، عایق و روکش است.

هادی کابل‌ها غالباً از جنس فلزاتی رسانا مانند مس و آلومینیوم است، در واقع به دلیل رسانایی بالای این دو فلز از آن‌ها برای عبور جریان برق استفاده می‌شود. عایق یکی دیگر از اجزای سیم و کابل‌ها است که جهت جلوگیری از عبور برق کاربرد دارد. روکش‌ها همچنین از کابل در برابر آسیب‌های فیزیکی و عوامل محیطی محافظت می‌کنند. روکش یا عایق کابل می‌تواند جنس‌های متفاوتی داشته باشد. دو جنس PVC و XLPE در میان دیگر نوع‌ها فراوانی بیشتری دارد. در ادامه این مطلب به ارزیابی این دو روکش کابل XLPE و PVC می‌پردازیم.

تفاوت کابل XLPE و PVC چیست

کابل PVC و کاربرد آن

برای فهم بهتر تفاوت کابل XLPE و PVC نیاز است که در ابتدا با ماده PVC آشنا شویم. کابل با روکش پی وی سی در انواع مختلفی از سیم و کابل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. PVC (پلی وینیل کلرید) نوعی پلاستیک است که به وسیله پلیمریزاسیون تک پار وینیل تولید می‌گردد. پی وی سی در مجموع به‌عنوان یک عایق مساعد و مرغوب در برابر جریان الکتریسیته است. به همین خاطر است که برای تولید روکش و عایق نمودن اکثر کابل‌ها از این ماده استفاده می‌شود. PVC از نظر شیمیایی، از پایداری بالایی برخوردار بوده و در برابر مواد قلیایی، اسیدی و شیمیایی از خود مقاومت خوبی نشان می‌دهد. بعلاوه محصولاتی که با روکش پی وی سی مجهز می‌شوند، در برابر رطوبت، اشعه و شعله نیز تا حد زیادی مقاوم هستند.

درجه حرارت برای محصولاتی که از جنس پی وی سی هستند، نباید بیش از ۶۰ درجه سانتی‌گراد باشد، زیرا دمای بیشتر از ۶۰ درجه به ساختار پی وی سی آسیب رسانده و برای سیم بسیار خطرناک است. کابل‌های PVC را اغلب برای لوازم‌خانگی، سیم‌کشی مدارها، تجهیزات برقی و سیم‌کشی‌های خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها در محیط‌هایی که احتمال بالا رفتن دما وجود دارد، مانند آشپزخانه، نیز قابل استفاده‌اند. در بخش‌های گوناگون صنعت همچون عملیات معدن، کابل‌کِشی منبع تغذیه، زیردریایی‌ها، سیم‌های کشتی‌ها و غیره می‌توان از کابل PVC استفاده نمود. به این دلیل که کابل‌های PVC مقرون‌به‌صرفه بوده و مقاومت بالایی در برابر نور مستقیم خورشید دارند در زمین‌های کشاورزی نیز قابل استفاده هستند. می‌توان از کابل‌های پی وی سی در متراژ زیادی از زمین استفاده کرد.

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

مزایا و خواص کابل PVC

کابل PVC دارای مزایای زیادی است که باعث مناسب بودن آن‌ها برای استفاده در بسیاری از مکان‌ها شده است. در ادامه به بررسی بیشتر این مزایا و خواص کابل پی وی سی خواهیم پرداخت.

کابل برق با روکش PVC در اقسام متنوع تولید می‌شود، به همین علت می‌توان از آن در مکان‌های زیادی مورد استفاده قرار داد.

پایداری مساعد و ساختار مستحکم این کابل باعث شده است تا بتوان از آن در صنایع مختلف استفاده کرد. همچنین با توجه به این ویژگی می‌توان در مکان‌هایی با دمای بالا مورد استفاده قرار داد.

مقاومت بسیار در برابر سایش، خوردگی، مواد شیمیایی و آب از دیگر مزایای این کابل است. روش ساخت و تولید این کابل‌ها ساده بوده و مهم‌ترین ویژگی بسیار عالی آن‌ها قابل بازیافت بودن کابل‌های PVC است.

کابل PVC و کاربرد آن

کابل PVC از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار بوده و امکان اضافه‌کردن انواع افزودنی و نرم‌کننده‌ها به این ماده وجود داشته باشد. این مسئله موجب افزایش مصرف قابل توجه این نوع کابل در صنایع گوناگون شده است. همچنین با جنس‌های دیگر که به نشانه آمور و زره در کابل به کار می‌رود، سازگاری دارد.

🔻 مشاهده لیست قیمت سیم و کابل البرز الکتریک نور در فروشگاه تسلا 🔻

گستره حرارتی این نوع کابل بین ۴۲- و ۷۰+ درجه سانتی‌گراد است. در حالت طبیعی گرانول به کار رفته در عایق این کابل، برای دمای ۷۰ درجه سانتی‌گراد طراحی شده است. همچنین می‌توان با استفاده از دیگر افزودنی‌های سازگار و نرم‌کننده‌ها پایداری حرارتی این ماده را افزایش داد. با توجه به اینکه خواص الکتریکی PVC به‌خوبی پلی‌اتیلن نیست، ولی با این حال این کابل از خصوصیت‌های الکتریکی خوبی برخوردار است. به همین خاطر از آن در خطوط شبکه‌های انتقال و توزیع برق استفاده می‌نمایند.

کابل XLPE و کاربرد آن

کابل XLPE از روکشی با نام XLPE ساخته شده است. به علت خواص شیمیایی و فیزیکی بسیار مطلوبی که در این نوع کابل وجود دارد، استفاده از آن در سال‌های اخیر افزایش قابل توجهی داشته است. ساختار این نوع کابل‌ها به‌صورت ضربدری بوده و همین موضوع سبب می‌شود که جهت هر نوع کاربردی در محیط‌های مختلف مناسب باشد. در واقع این ساختار و جنس به کار رفته در کابل‌های XLPE باعث افزایش مقاومت در آن‌ها شده است. ویژگی قابل توجه در این نوع کابل‌ها ساختار آن‌هاست که سبب مقاومت بیشتر آن‌ها نیز شده است.

در ساختار کابل XLPE مولکول‌های پلی‌اتیلن وجود دارد که با ساختار ضربدری خود، مقاومت بیشتری به کابل‌هایی از این جنس بخشیده است. همچنین این ساختار ضربدری شکل مولکول‌های پلی‌اتیلن در این کابل سبب می‌شود که از قابلیت‌های ویژه‌ای برخوردار گردد و برای انواع کاربردها در هر محیطی تناسب داشته باشد. به طور مثال، کابل XLPE می‌تواند سطح ولتاژی میان ۶۰۰ ولت تا ۱۳۰ کیلوولت را تحمل نماید. این مقاومت بیشتر باعث شده تا از XLPE برای تولید کابل‌های فشار ضعیف، فشار متوسط و فشارقوی استفاده شود.

مزایا و خواص XLPE

کابل‌های XLPE دارای خواص و مزایای متنوعی هستند که آن‌ها را برای استفاده در مکان‌های مختلف، مناسب کرده است. به همین دلیل، در این بخش به مهم‌ترین مزایا و خواص XLPE خواهیم پرداخت.

این نوع کابل از مقاومت بالایی در برابر حرارت (تا ۹۰ درجة سانتی‌گراد) برخوردار است. به همین دلیل می‌توان از آن در مکان‌ها و دستگاه‌ها با دمای بالا استفاده کرد.

قابلیت تغییر فرم و انعطاف‌پذیری کابل از دیگر مزیت‌های این محصول به شمار می‌آید. این خاصیت باعث شده تا بتوان از این نوع سیم و کابل‌ها بتوان در مناطقی که نیاز به سیم‌کشی زیاد با انعطاف بالایی است، به کار برد.

کابل XLPE از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و حلال‌ها برخوردار بوده و تحت شرایط مختلف خواص الکتریکی اولیه خود را حفظ می‌نمایند.
این نوع کابل را می‌توان در زمان کوتاه تا حرارت نسبی ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد نگه‌داری کرد. در واقع مقاومت بالای این نوع کابل‌ها سبب ایجاد این ویژگی در آن‌ها شده است.

مقاومت بالا در برابر تابش مستقیم آفتاب، فشارهای مکانیکی، رطوبت و سرما از دیگر مزیت‌های کابل‌های XLPE به شمار می‌آیند. به همین دلیل می‌توان از آن‌ها در محیط‌های سر باز استفاده کرد.

از جمله خواص XLPE این است که عایق به کار رفته در آن از پلی‌اتیلن کراس لینک ساخته خواهد شد. این نوع کابل را به طور معمول جهت کاربردهای الکتریکی با ولتاژ بسیار بالا، مکان‌های مرطوب، زیر آب و همچنین مکان‌هایی که کابل‌ها در معرض مواد شیمیایی هستند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این کابل‌ها به شیوه‌ای ساخته می‌شوند که مقاومت حرارتی بسیار بالایی داشته باشند. کابل‌های PVC غالباً روکش‌های سیاه‌رنگ دارند، درصورتی‌که با روکش‌های XLPE به طور معمول با رنگ‌های خاکستری، سفید یا مشکی به بازار ارائه می‌شوند.

🔻 مشاهده لیست قیمت سیم و کابل همدان در فروشگاه تسلا 🔻

تفاوت کابل XLPE با PVC

کابل‌های XLPE و PVC با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند که در این بخش به مهم‌ترین آن‌ها پرداخته شده است.

کابل‌های PVC از ترموپلاستیک‌ها ساخته شده‌اند. به همین خاطر می‌توانند تا حرارت نسبی ۷۰ درجه مورد استفاده قرار گیرند. اما مقاومت کابل‌های XLPE تا حرارت تقریبی ۹۰ درجه گزارش شده است.

کابل XLPE می‌تواند تا یک ثانیه دمای اتصال تا ۲۵۰ درجه را تحمل نماید، این در حالی است که کابل PVC تنها یک ثانیه تحمل دمای نسبی اتصال ۱۶۰ درجه را دارد.

تفاوت کابل XLPE با PVC

کابل‌های XLPE نسبت به PVC در مقابل حلال‌ها مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهند. درصورتی‌که XLPEها می‌توانند در مقابل فشار مکانیکی، کشش و فشار نیز دوام بیشتری داشته باشند.

از مهم‌ترین تفاوت کابل XLPE و PVC این است که کابل‌های پی وی سی مقاومت کمتری در برابر رطوبت هوا دارند.
کابل‌های XLPE از طول عمر بیشتری برخوردار هستند.

کابل‌های PVC از قیمت پایین‌تر و مناسب‌تری نسبت به کابل‌های XLPE برخوردار هستند. عایق‌های XLPE امکان ارائه کارکردی بهتر در دمای کم و زیاد را دارند که این موضوع باعث بالا رفتن قیمت آن‌ها می‌شود.

کابل XLPE را در محیط‌های مختلف با آسیب‌پذیری بیشتر می‌توان استفاده کرد، بدون آنکه نگرانی درباره خرابی کابل‌ها وجود داشته باشد. کابل XLPE به نشانة یک گزینة عالی برای تجهیزات برقی به شمار می‌رود.

در ساختار کابل‌های XLPE در ساختار از انواع هالوژن‌ها استفاده نشده است. به همین علت در زمان سوختن از خود دود سمی تولید نخواهند کرد.

از نظر ظاهری نیز این دو کابل دارای تفاوت‌هایی بوده و این تفاوت در رنگ آن‌هاست که کابل PVC اغلب سیاه بوده اما XLPE در انواع رنگ‌های خاکستری، سیاه و سفید موجود هستند.

سخن پایانی

در این مطلب از سیم و کابل تسلا به بررسی ویژگی‌های دو کابل PVC و XLPE و تفاوت‌هایی آن‌ها با یکدیگر پرداخته شد. تفاوت اصلی این دو کابل در عملکردها آن‌ها است. در واقع کابل XLPE می‌تواند عملکرد بهتری نسبت به کابل PVC داشته باشد. همچنین ساختار و مقاومت بالای آن باعث شده تا در برابر سایش، خوردگی و رطوبت دیگر دوام بیشتری داشته باشد. اما عایق PVC نمی‌تواند در برابر فشارهای بالا مقاومت کند؛ بنابراین از کابل‌های پی وی سی عموماً برای موارد معمول استفاده می‌شود. دوام بالای کابل‌های XLPE باعث شده که در درازمدت، این کابل‌ها عملکرد بهتری نسبت به کابل‌های با عایق PVC باشند. از نظر قیمت، کابل‌های XLPE قیمت بیشتری نسبت به کابل‌های پی وی سی دارند که این می‌تواند به دلیل مقاومت بالا و عملکرد بهتر آن باشد.

به روز رسانی شده در  26 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    خلیل بختیاری 1401-08-06 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    عبدالرضا صابری 1401-08-20 پاسخ

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

    رسول قادری 1401-09-22 پاسخ

    حرف نداشت

    حبیب زندی 1401-09-28 پاسخ

    میتونم شماره فروشگاه را داشته باشم؟؟

    میلاد ذولفقاری 1401-12-18 پاسخ

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

    اسماعیل صدر 1401-12-21 پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

    مصطفی شفیعی 1402-01-22 پاسخ

    خیلی دنبال این موضوع بودم

    بهروز بیگی 1402-02-03 پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

    عبدالحسین خانی 1402-04-06 پاسخ

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

    عباسعلی رفیعی 1402-07-21 پاسخ

    مطلب به درد بخوری بود

    جواد منصوری 1402-07-23 پاسخ

    مطلبتون بسیار مفید بود