سیم ارت چیست

سیم ارت چیست

سیم ارت چیست: سیم ارت به معنای سیم اتصال به زمین است و کاربرد اصلی این سیم ممانعت از برق گرفتگی می‌باشد. به طور کلی سیم ارت کابلی است که به طور تقریبی در تمامی دستگاه‌ها و تجهیزات الکتریکی وجود دارد. در واقع امکان نشت جریان اتفاقی است که در بسیاری از مدارات الکترونیکی وجود دارد و در مواردی این نشتی توسط بدنه‌های فلزی و یا قطعات هادی دیگر به قسمت‌های سطحی لوازم برقی می‌رسد و به همین علت با لمس یک وسیله مقداری جریان الکتریسیته به بدن انسان منتقل می‌شود که این اتفاق در مواردی باعث برق گرفتگی و یا آسیب رسیدن به آن وسیله می‌شود.  

سیم ارت با انتقال نشتی جریان برق به زمین از برق گرفتگی و آتش سوزی جلوگیری می‌نماید. به همین علت لازم است برای عملکرد بیشتر و بهتر لوازم الکتریکی حتما از سیم ارت به کار گرفته شود. سیم ارت امروزه در صنایع مختلف استفاده می‌شود و در صنایع مسکونی نیز گاها از آن استفاده می‌شود.

 

یک دستگاه الکترونیکی هنگام روشن کردن، نیازمند برق منفی و مثبت است. برق مثبت همان سیمی است که دارای ولتاژ و آمپر بوده و به ورودی مدار متصل می‌شود، در مقابل سیم منفی دارای هیچ نوع برقی نیست و به خروجی مدار (خروجی برق) متصل می‌شود تا برق از مثبت به منفی برود، که در این حالت دستگاه برقی می‌تواند کار کند، زیرا بایستی برق جریان پیدا کند و بدون اتصال سیم منفی جریان برق برقرار نمی‌شود. به سیم منفی هم در واقع سیم اتصال به زمین یا همان سیم ارت گفته می‌شود.

بررسی تخصصی سیم ارت

کاربرد سیم ارت در سیم کشی ساختمان

سیستم ارت در برق کشی ساختمان از مراحل بسیار مهم بوده و در حالتی که این سیستم توسط برقکار انجام نشود خطراتی همچون برق گرفتگی، آتش سوزی و سوختن وسایل برقی را در پی خواهد داشت. ارت یا earth به معنای زمین بوده و سیستم ارت نیز به معنای اتصال زمین می‌باشد و سیستم ارتینگ به سیستمی گفته می‌شود که در آن بدنه تجهیزات و دستگاه‌های مختلف برقی از طریق یک اتصال به زمین متصل می‌شود. وجود اختلاف پتانسیل بین دو نقطه موجب ایجاد جریان برق می‌شود و این جریان الکتریکی منجر به کار کردن تجهیزات برقی می‌شود. سیم فاز و نول سیم‌های موجود در مدارهای الکتریکی بوده که هر کدام دارای ویژگی‌هایی می‌باشند. سیم فاز بسیار خطرناک بوده و حامل بارهای الکتریکی می‌باشد و در برخورد با اجسام رسانا بار الکتریکی را به آن‌ها منتقل می‌کند. سیم نول برای ایجاد مدار بسته مورد استفاده قرار می‌گیرد و لمس کردن آن هیچ گونه خطری نخواهد داشت.

وجود کابل ارت در سیم کشی ساختمان که در پریزها قابل مشاهده است به این علت می‌باشد که اگر سیم فاز دچار خرابی شود، مثلا بدنه سیم فاز خورده شده باشد، می‌تواند موجب اتصال شده و حتی باعث سوختن سیم کشی گردد. ولی وجود سیم یا کابل ارت مانع از چنین اتصالاتی شده و به نوعی جایگزین سیم منفی می‌گردد و برق سیم مثبت را به سمت خروجی هدایت می‌کند تا اتصال و برق گرفتگی بر اثر خرابی سیم  فاز در سیستم سیم کشی ساختمان ایجاد نشود.

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

روش‌های نصب سیم ارت

به طور کلی نصب سیم ارت به دو روش انجام می‌شود:


نصب سیم ارت ساختمان به روش زمین عمقی

نصب سیم ارت ساختمان به روش زمین عمقی یکی از شیوه‌های پر استفاده‌ای است که برای نصب سیم ارت در ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به منظور اتصال سیم ارت به این شیوه می‌بایست مراحل زیر طی شود:

انتخاب چاه ارت

این چاه می‌بایست در محل‌هایی که دارای پایین‌ترین سطح هستند حفر شود. علاوه بر این رطوبت در این محسط‌ها می‌بایست در عمق کم قابل دسترس باشد. به صورت کلی محل‌هایی همچون زمین‌های چمن، باغچه‌ها و به صورت کلی فضاهای سبز مختص چاه ارت محل مطلوبی هستند.

حفر چاه

پس از انتخاب محل چاه می‌بایست به حفر چاه پرداخت. عمق چاه ارت در کمترین میزان ۴ متر و در بیشترین میزان ۸ متر می‌تواند باشد. قطر آن نیز می‎بایست تقریباً ۸۰ سانتی‌متر باشد. نوع خاک و دسترسی به رطوبت در میزان حفر چاه ارت تاثیرگذار است. به طور مثال در زمین‌های خاک رس که دارای رطوبت هستند، چاه ۴ متری مناسب است اما در زمین‌های سنگلاخی که دارای رطوبت کمتری هستند، در برخی موارد حفر ۶ متری چاه مورد نیاز است. بعد از حفر چاه می‌بایست چاله‌ای به عمق ۶۰ سانتی‌متر از چاه به سوی دکل ارت حفر گردد.

اتصال سیم به صفحه مسی

پس از حفر چاه ارت می‌بایست اتصالات آن را تهیه نمود. به این منظور می‌بایست سیم ارت را به صفحه مسی اتصال داد. این عملیات حتما می‌بایست با استفاده از جوش صورت بگیرد. به منظور جوش دادن نیز به کارگیری جوش برنج یا نقره توصیه می‌شود.

پر کردن چاه ارت

به منظور پر کردن چاه نخست ۲۰ لیتر محلول آب و نمک تولید شده و کف چاه می‌ریزند تا کل چاه را در بر بگیرد. بعد از ۲۴ ساعت ۲۰ سانتی‌متر از ته چاه می‌بایست به وسیله‌ی خاک رس و نرم پر شود. سپس لوله پولیکا مختص انتقال رطوبت را در چاه تعبیه نموده و با استفاده از ۱۵ کیسه بنتونیت مخلوط با آب به صورت دوغابی بخشی از چاه را پر می‌نمایند. در انت‌ها صفحه مسی را به صورت عمودی در مرکز چاه تعبیه کرده و مابقی چاه را از طریق مخلوط بنتونیت پر می‌کنند. علاوه بر این می‌بایست دقت داشت که سیم ارت و سیم میله برق گیر به صورت مستقیم قرار گرفته و دارای پیچ و تاب اندکی باشند. چرا که پیچ و تاب بسیار می‌تواند نقش سیم ارت را خنثی و یا کم کند.

 

نصب سیم ارت ساختمان به روش زمین سطحی


شیوه‌های نصب سیم ارت ساختمان گاهی مواقع به روش زمین سطحی نیز صورت می‌گیرند. این شیوه در مقایسه با شیوه زمین عمقی برای اجرا دشواری کمتری دارد و به چندین روش همچون شعاعی، مختلط، شبکه‌ای، RING ،ROD و… پیاده‌سازی می‌شوند. اما عمده‌ترین روشی که به طور معمول برقکاران در پیش می‌گیرند، روش ROD است. به منظور انجام این روش می‌بایست گودالی به عمق ۸۰ سانتی متر حفر گردد. در این شیوه میله‌های فولادی با روکشی مسی به جای صفحه مسی به کار می‌روند و کابل‌های برق به آن‌ها اتصال می‌یابند. علاوه بر این تعداد این میله‌ها نیز می‌بایست با توجه به مقاومت زمین مشخص شوند.


به منظور پر نمودن حفره نیز در شرایطی که زمین رطوبتی ندارد، می‌بایست نسخت روی سطح لوله‌های مسی را توسط بنتونیت پوشاند و سپس باقی‌مانده چاله را با استفاده از خاک نرم ماسه‌ای تکمیل نمود. بایستی دقت داشت که در محیط‌‎های سردسیری که با احتمال بالای یخ زدگی در زمستان مواجه هستند، کانال بایستی اندکی عمیق‌تر حفر گردد. چرا که کاهش درجه حرارت، موجب تاثیر بر افزایش مقاومت سیستم زمین می‌شود.

مشخصات

برندهای عرضه کننده انواع سیم ارت

شرکت کابل هادی نور گستر

این شرکت در سال ۱۳۷۵ و به علت نیاز صنعتی کشور توسط بخش خصوصی تاسیس شد. این کارخانه برای تولید انواع سیم ارت افتتاح شده است. شرکت کابل هادی نور گستر به علت با اهمیت بودن کنترل کیفیت پس از تهیه ابزارآلات خود و مجهز نمودن آزمایشگاه شرکت به مطلوب‌ترین دستگاه‌های موجود، سعی کرده است تا سیم ارت باکیفیتی را تولید کند.

کارخانه سیمیا

هم اکنون شرکت سیمیا با بهره برداری از ظرفیت تولید سالیانه فراتر از ۱۲۰۰۰ تن کابل برق، مخابراتی و ابزار دقیق و برخورداری از ۱۷۰ نفر پرسنل خبره و با تجربه قادر است به صورت تقریبی ۸۵۰ نوع و سایز از کابل‌های مختلف را تولید کند. در حال حاضر شرکت سیمیا با استفاده از ابزارآلات مختلف و برخورداری از تکنولوژی مدرن دنیا که حاوی دستگاه‌های کشش راد مس و آلومینیوم و مولتی وایرهای ۱۲ و ۱۶ سیمه، استرندر، درام تویستر، اکسترودر و… می‌باشد، مشغول فعالیت است.


شرکت صنعتی الکتریک خراسان افشار نژاد

شرکت صنعتی الکتریک خراسان با فراتر از نیم قرن فعالیت در تهیه و تولید سیم و کابل از دسته بهترین تولیدکنندگان در این حوزه به شمار می‌رود. محصولات شرکت افشار نژاد شامل انواع مختلف سیم و کابل فشار ضعیف از جمله سیم ارت، کابل‌های ساختمانی، کابل‌های افشان، کابل‌های کنترل و قدرت با عایق PVC و XLPE، سیم‌های خودرو، کابل‌های شیلددار مسلح و غیر مسلح، مخابراتی، آیفونی می‌شود.

سیم ارت نوید

این برند یک شرکت بزرگ در حوزه ساخت انواع سیم و کابل از قبیل سیم‌های افشان در سایزها و ابعاد گوناگون توانسته نیازهای افراد را در حوزه تهیه سیم برطرف سازد. سیم‌ها استفاده بسیاری در صنایع ساختمانی دارند، نظیر سیم‌های ۱ در ۱.۵ یا ۲.۵ در ۱ که در سیم‌کشی خانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند و شرکت نوید در حوزه تولید سیم قادر بوده به یک برند معتبر و شناخته شده تبدیل شود و فعالیت گسترده‌ای در این زمینه داشته باشد. شرکت نوید در حوزه تولید سیم‌هایی از قبیل انواع سیم ارت، سیم مفتول، سیم نایلون، سیم کیسه‌ای و سیم کولری ویژه اقدام به فعالیت می‌نماید

معتبرترین برندهای عرضه کننده
سخن آخر

برای تهیه و خرید انواع سیم و کابل از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت سیم و کابل تسلا با ما در تماس باشید.🛒

 پیشنهادات و نظرات خود را درباره این مقاله به اشتراک بگذارید.

به روز رسانی شده در  27 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    غلامرضا محمدزاده 1401-03-27 پاسخ

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

    علی عبادی 1401-04-06 پاسخ

    اکانت اینستا هم دارید؟

    حسین زنگنه 1401-04-10 پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

    خلیل همدانی 1401-04-26 پاسخ

    هزینه مشاورتون چنده؟

    غلامحسین غلامی 1401-05-02 پاسخ

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

      barekat 1401-05-03 پاسخ

      متشکر از شما

    میثم شکری 1401-05-05 پاسخ

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

    ابوالقاسم ابراهیمی 1401-05-22 پاسخ

    سلام عالی بود

    جمشید مختاری 1401-05-25 پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

    محسن اصغری 1401-05-25 پاسخ

    اینا فوق العادن

    مهدی محرابی 1401-07-23 پاسخ

    خیلی زیبا بود مهندس