۵ فلز برتر مورد استفاده در ساخت سیم و کابل برق

۵ فلز برتر مورد استفاده در ساخت سیم و کابل برق

فلز مورد استفاده در ساخت سیم برق: سیم و کابل‌های برق برای انتقال جریان الکتریسیته به لوازم و دستگاه‌های الکترونیک، برق‌رسانی به منازل و ساختمان‌ها، تأمین نیرو در صنایع مختلف و… مورد استفاده قرار می‌گیرند. ساختار سیم‌های برق متشکل از تعداد زیادی رشته سیم رسانای جریان برق است که توسط یک لایه پلاستیکی (عایق جریان برق) پوشانده شده‌اند. رشته سیم‌های رسانای استفاده شده در ساختار سیم و کابل‌های برق، جنس فلزی دارند. همه ما به این موضوع آگاه هستیم که فلزات رسانای بسیار خوبی برای جریان برق هستند. اما آیا میزان رسانا بودن همه فلزات به یک اندازه است؟

مسلماً پاسخ این سؤال منفی است. میزان هدایت جریان برق در همه فلزات به یک اندازه نیست. از بین فلزات مختلف، فلزاتی همچون مس و طلا خاصیت رسانایی و انتقال جریان برق بیشتری را دارند. جنس فلز مورد استفاده در ساخت سیم برق متفاوت است. به‌طور معمول پنج فلز طلا، آلومینیوم، مس، نقره و تنگستن را بیشتر به عنوان فلز مورد استفاده در ساخت سیم برق در نظر می‌گیرند. فروشگاه سیم و کابل تسلا عرضه‌کننده انواع سیم و کابل‌های برق باکیفیت بالا و قیمت مناسب در سراسر کشور است. در این مقاله قصد داریم شما را با انواع فلزات استفاده شده در ساخت سیم‌های برق و خصوصیات آن‌ها آشنا کنیم.

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

طلا- فلز مورد استفاده در ساخت سیم و کابل برق

فلز طلا رسانا و هادی بسیار مناسبی برای جریان برق است، با این وجود گران قیمت بودن این فلز کاربرد آن را در ساخت سیم و کابل‌های برق محدود کرده است.
از فلز طلا بیشتر برای عایق‌کاری سیم و کابل‌های برق استفاده می‌شود. شایان به ذکر است که ساخت سیم برق با نیمه عمر بالا، تنها در صورت استفاده از این فلز امکان‌پذیر است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های فلز طلا که سبب کاربرد آن در سیم و کابل برق شده‌اند، به شرح زیر است:

🔶 قابلیت لحیم‌کاری بسیار بالای فلز طلا

🔶 قابلیت شکل‌پذیری بالا

🔶واکنش‌دهی بسیار پایین؛ طلا از گروه فلزات نجیب است لذا واکنش‌پذیری پایینی دارد.

🔶مقاومت و پایداری بالا طی فرایند حرارت‌دهی

🔶 مقاوم در برابر خوردگی و اکسایش

🔶 افزایش نیمه عمر و دوام سیم و کابل‌های برق تولیدی

طلا- فلز مورد استفاده در ساخت سیم و کابل برق

آلومینیوم- فلز مورد استفاده در ساخت سیم و کابل برق

فلز آلومینیوم یکی از پرکاربردترین فلزات برای ساخت سیم و انواع کابل‌های برقی مانند کابل آلومینیوم است. دلایلی مانند قیمت مناسب و ارزان سبب استفاده از این فلز در ساخت سیم و کابل‌های برق شده است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های فلز آلومینیوم که سبب کاربرد آن در سیم و کابل برق شده‌اند، به شرح زیر است:

🔶 مقاومت و پایداری بالا در برابر حرارت و افزایش دما

🔶انعطاف‌پذیری شکل‌پذیری بالا

🔶 مقاوم در برابر خوردگی و اکسایش

🔶 سبک وزن بودن

باوجود این مزایا، فلز آلومینیوم قابلیت پایینی در انتقال جریان برق نسبت به فلزاتی نظیر طلا و مس دارد. همین عامل سبب شده است تا این فلز در ترکیب با فلزاتی مانند مس، در ساخت سیم برق مورد استفاده قرار گیرد.
امروزه استفاده از انواع کابل آلومینیومی در پروژه‌های عمرانی و صنعتی برای تأمین نیروی برق بسیار رواج یافته است.

آلومینیوم- فلز مورد استفاده در ساخت سیم و کابل برق

مس- فلز مورد استفاده در ساخت سیم و کابل برق

ازجمله فلزاتی است که کمترین مقاومت را برای جریان الکترون‌ها ایجاد می‌کند. به همین دلیل استفاده از این فلز به عنوان فلز ساخت سیم برق و کابل افشان بسیار رایج است. استفاده از فلز مس تنها محدود به ساخت سیم و کابل برق نیست، بلکه در ساخت بسیاری از لوازم و قطعات الکترونیکی نیز از این فلز استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های فلز مس که سبب کاربرد آن در سیم و کابل برق شده‌اند، به شرح زیر است:

🔶 ضریب انتقال و رسانایی بالا

🔶 قیمت مناسب و اقتصادی؛ استفاده از فلز مس برای ساخت سیم‌های برق در مقایسه با فلز طلا صرفه‌ی اقتصادی دارد.

🔶 قابلیت شکل‌پذیری بالا

مس- فلز مورد استفاده در ساخت سیم و کابل برق

نقره- فلز مورد استفاده در ساخت سیم و کابل برق

فلز نقره از دیگر فلزات مهم مورد استفاده در ساخت سیم و کابل‌های برق است. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های فلز نقره که سبب کاربرد آن در سیم و کابل برق شده‌اند، به شرح زیر است:

🔶 انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بالا

🔶 دوام و طول عمر بالا

با این حال باید در نظر داشت که مقاومت پایین این فلز در برابر اکسایش و خوردگی، ازجمله نقاط ضعف مهم آن برای ساخت سیم و کابل‌های برق است.
سیم و کابل‌های برق ساخته شده از فلز نقره، در مکان‌های خشک با رطوبت پایین مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین قیمت فلز نقره نیز همانند فلز طلا بسیار گران قیمت و بالا است. عزیزانی که قصد خرید انواع سیم و کابل برق برای پروژه‌های عمرانی و صنعتی را دارند، می‌توانند برای آگاهی از بروزترین قیمت‌های انواع سیم و کابل در همدان به لیست قیمت کابل همدان موجود در فروشگاه سیم و کابل تسلا مراجعه نمایند. لیست قیمت کابل همدان، شما عزیزان را از بروزترین قیمت انواع سیم و کابل برقی مطلع می‌نماید.

تنگستن- فلز مورد استفاده در ساخت سیم و کابل برق

استفاده از فلز تنگستن برای ساخت سیم و کابل برق در مقایسه با فلزات گفته شده در بالا، بسیار محدود است. با این وجود از این فلز برای ساخت سیم‌های برق مورد استفاده در پروژه‌های خاص استفاده می‌شود. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های فلز تنگستن که به عنوان فلز ساخت سیم برق و کابل برق استفاده می‌گردد، به شرح زیر است:

🔶 عدم اشتعال‌پذیری فلز تنگستن

🔶 مقاومت بالا در برابر حرارت‌دهی و افزایش دما؛ فلز تنگستن نقطه ذوب بالایی دارد که سبب گران‌قیمت بودن آن شده است.

🔶 مقاوم در برابر ساییدگی

فلز مورد استفاده در ساخت سیم برق

✍️ سخن نهایی

فلز مورد استفاده در ساخت سیم برق و کابل‌های برقی متفاوت است که رایج‌ترین فلزات در این مقاله مورد بحث قرار گرفتند. همانطور که گفته شد هر یک از این فلزات دارای مزایا و محدودیت‌هایی برای استفاده در ساخت سیم و کابل برقی هستند. به‌طور مثال؛ فلزات آلومینیوم و مس به علت قیمت مناسب کاربرد بسیار بالایی را در ساخت سیم و کابل‌های برق دارند. فلز طلا باوجود ضریب انتقال بالای جریان الکتریسیته، به علت گران قیمت بودن کمتر برای تولید سیم‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. فروشگاه سیم و کابل تسلا با چندین سال سابقه در زمینه عرضه و فروش انواع سیم و کابل‌های برق، بادوام‌ترین محصولات را با نازل‌ترین قیمت به شما خریداران عزیز عرضه می‌نماید. اگر قصد خرید سیم و کابل برقی برای انواع پروژه‌های ساختمانی و صنعتی را دارید، با کارشناسان فروش سیم و کابل تسلا تماس حاصل نمایید.

تاریخ انتشار 1401/12/09

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    مجتبی هاشمی 1402-01-05 پاسخ

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

    منصور راد 1402-02-14 پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

    بهزاد قنبری 1402-04-16 پاسخ

    گروه واتساپی هم دارید؟

    محمدحسن توفیق 1402-04-31 پاسخ

    دمتون گرم

    بهمن هاشمیان 1402-05-12 پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

    سجاد سلطانی 1402-06-10 پاسخ

    ایول

    رحیم فرهادی 1402-06-28 پاسخ

    خیلی دنبال این موضوع بودم

    محمدحسن حیاتی 1402-07-30 پاسخ

    خیلی عالی بود

    رحیم بهبهانی 1402-12-16 پاسخ

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

    علی رضا شکری 1403-01-02 پاسخ

    مثل همیشه عالی و کاربردی

    وحید نظری 1403-01-12 پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا