کابل آلومینیومی‌ زره دار

کابل آلومینیومی‌ زره دار

کابل آلومینیومی زره دار به صورت تک رشته یا چند رشته تولید شده و در ساختار آن یک زره یا آرمور از جنس آلومینیوم استفاده شده است، به همین دلیل به کابل زره دار معروف است. این کابل غالبا در دو دسته فشار ضعیف (LV) و فشار متوسط (MV) تولید می‌شوند. کابل زره دار آلومینیومی انتخاب مناسبی برای محیط‌های پر تنش مکانیکی به حساب می‌آید، زیرا مقاومت فیزیکی زیادی دارد. قدرت هادی این کابل‌ها خیلی زیاد است و در دسته کابل‌های افشان قرار دارند که برای سیستم‌هایی که به قدرت یک کیلو ولت و بیشتر برای انتقال برق نیاز دارند، به کار می‌رود. کیفیت عالی و رسانایی بالای کابل آلومینیوم، از مشخصه‌های دیگر آن به شمار می‌رود. در فشار برق بالا، سیم‌های مسی خیلی زود داغ می‌شوند و دمای بالا موجب از بین رفتن خاصیت کابل مسی می‌شود.

با این وجود، بهتر است فلز آلومینیوم در هادی کابل به کار رود تا کابل مقاومت کافی را در چنین شرایطی داشته باشد. عایق پی وی سی کابل آلومینیومی زره دار خواص الکتریکی خوبی دارد و از پایداری بالایی در برابر آب برخوردار هستند. مجهز بودن کابل‌ها به زره باعث ایجاد مقاومت بالا در مقابل فشار ناشی از وزن زمین و ضربات احتمالی شده است. در ایران کابل زره دار آلومینیومی نوع فشار ضعیف بیشتر به صورت سفارشی تامین می‌شود. زره، محافظت کابل در مقابل تنش‌ها، فشارهای فیزیکی و مکانیکی مثل ضرب دیدگی انجام می‌دهد. در نتیجه در محیط‌های مختلف در معرض نیروی خارجی، می‌توان از کابل زره دار استفاده کرد.

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

کابل آلومینیومی‌

علائم اختصاری کابل زره دار آلومینیومی

علائم اختصاری کابل‌های آلومینیومی زره دار همان علائم یا مفهومی هستند که به شکل اختصار یافته روی کابل‌ها درج می‌شوند. کابل زره دار آلومینیومی دارای کد شناسایی با حروف R و B است که براساس استاندارد برای بیان وجود زره در ساختار کابل استفاده می‌شود. هر کجا که از این دو حرف در کد کابل‌های برق استفاده شده باشد، می‌توان فهمید که کابل مورد نظر زره دارد. در ادامه به چند علائم دیگر می‌توان اشاره نمود:
۱. NYRY و N2XRY: کابل فشارضعیف مسی با زره مفتولی می‌باشد.
۲. NAYRY و NA2XRY: کابل فشار ضعیف آلومینیومی با زره مفتولی می‌باشد.
۳. NAYBY و NA2XBY: کابل LV آلومینیومی با زره نواری است.
۴. NA2XSYBY: کابل آلومینیوم زره دار فشار متوسط تک رشته با آرمر نواری می‌باشد.
۵. NA2XSEYRY: کابل کراسلینک آلومینیومی MV سه رشته با آرمر سیمی شکل را نشان می‌دهد.
روش دیگری برای اینکه ساختار لایه‌های یک کابل را توضیح دهید این است که حروف اختصاری اجزای تشکیل دهنده را درج کنید. در این روش از علائم STA، AWA، ATA، SWA، DTA برای توضیح وجود زره استفاده می‌شود. از دیگر نمونه‌های بیان اجزای سازنده کابل را هم در ادامه مشاهده کنید:
• AI/XLPE/Bd/SWA/PVC:
کابل آلومینیومی LV چند رشته با زره مفتولی از جنس فولاد گالوانیزه
• AI/SC/XLPE/SC/SCT/CWS/PVC/AWA/PVC:
کابل آلومینیوم MV مونو فاز با زره مفتولی آلومینیومی
• AI/SC/XLPE/SC/SCT/CWS/PVC/ATA/PVC:
کابل کراسلینک تک رشته آلومینیومی با زره نواری شکل

کابل آلومینیومی زره ‌دار فشار ضعیف

کابل آلومینیومی زره ‌دار فشار ضعیف

اساساً این مدل کابل زره دار آلومینیومی به نسبت کابل‌های مسی متقاضی کمتری دارند و در حقیقت اکثر کابل‌های زره دار فشار ضعیف مجهز به هادی مسی هستند؛ بنابراین باتوجه به آن چه که گفته شد، این مدل کابل با هادی آلومینیومی را معمولاً به صورت سفارشی می‌سازند. استاندارد در نظر گرفته شده برای این کابل ISIRI ۳۵۶۹-۱ و IEC ۶۰۵۰۲-۱ است که معمولاً هادی آن‌ها را به صورت ۱ و ۲ و ۳ و ۳.۵ و ۴ رشته می‌سازند. عایق در نظر گرفته شده برای این کابل‌ها از جنس PVC و یا XLPE است و زره آن نوار آلومینیومی است. روکشی که برای این کابل زره دار آلومینیومی استفاده می‌شود از PVC و یا HFFR است و رنگ آن مشکی است. اگر بخواهیم در رابطه با کاربرد این کابل‌ها صحبت کنیم می‌توان گفت که بیشتر در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که احتمال آسیب مکانیکی به کابل وجود دارد. در حالت کلی رسانای این کابل‌ها آلومینیوم گرد یا همان سکتور نیمه افشان کلاس ۲ است.

کابل زره دار

کابل زره‌ دار آلومینیومی فشار متوسط

بر خلاف نمونه‌های قبلی، معمولاً تولید این مدل کابل یکی از برنامه‌های همیشگی تولید کنندگان است؛ در حقیقت این کابل ۲۰ کیلو ولت آلومینیومی زره دار یکی از پرفروش‌ترین نمونه‌های کابل قدرت است. استاندارد رعایت شده برای ساخت این مدل کابل IEC ۶۰۵۰۲-۲ است و ولتاژ نامی آن حدود ۶/۱۲.۱۲/۲۰.۱۸/۳۰ کیلو ولت است. هادی در نظر گرفته شده برای کابل آلومینیومی زره دار فشار متوسط از فلز آلومینیوم گرد استرند و کمپکت شده است. عایق ساخته شده برای این کابل از جنس پلی اتیلن کراسلینک شده است و اسکرین آن مسی است. در واقع پوشش میانی این کابل جنس PVC است و روکش آن هم از جنس PVC به رنگ قرمز است. اساساً این کابل‌ها را در سایزهای مختلفی می‌سازند که به صورت تک رشته و سه رشته هستند.

مقایسه کابل قدرت زره ‌دار با کابل آلومینیومی بدون ‌زره

در واقع کابل قدرت زره دار و کابل آلومینیومی بدون زره را می‌توان از جنله‌های مختلفی مقایسه کرد، چراکه با هم متفاوت هستند. اگر این دو کابل را از نظر قیمت با هم مقایسه کنیم بهتر است بدانید که کابل قدرت بدون زره قیمت کمتری نسبت به کابل قدرت زره دار است. کابل‌های قدرت بدون زره و با زره را می‌توان در داخل تأسیسات نصب نمود و یا این که آن‌ها را در زیر خاک نصب کرد. کابل‌های قدرت زره دار در برابر نیروی فشاری از استحکام بسیار عالی برخوردار هستند؛ در صورتی که نمونه‌های متوسط استحکام متوسطی دارند. استحکام کابل‌های قدرت بدون زره در برابر نیروی کششی متوسط است در صورتی که کابل‌های زره دار اسحکام خوبی دارد و در نهایت باید بگوییم که کابل‌های قدرت زره دار در برابر حیوانات جونده هم از استحکام بسیار خوبی برخوردار هستند، در صورتی که نمونه‌های بدون زره استحکام ضعیفی دارند و به راحتی آسیب می‌بینند.

کابل روکش دار

ساختار کابل زره‌ دار

اگر بخواهیم در رابطه با ساختار این کابل‌ها صحبت کنیم بایستی بگوییم که از چهار بخش مختلف تشکیل شده‌اند که در ادامه آن‌ها را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم:

💠 هادی: هادی همان رسانای کابل است که از جنس مس یا آلومینیوم ساخته شده است.

💠 عایق: اساساً عایق استفاده شده در ساختار کابل زره دار از عایق سیلیکون است، چراکه سیلیکون در مقابل حرارت و آتش سوزی مقاومت بالایی دارد.

💠 روکش: برای ایجاد یک مرز بین لایه خارجی و داخلی و ایجاد یک مرز بین آن‌ها از عایق سیلیکون استفاده می‌شود.

💠 غلاف: یک بخش دیگری که در ساختار این کابل‌ها در نظر گرفته شده است، غلاف است که برای محافظت در برابر آتش آن را از جنس سیلیکون می‌سازند.

علائم اختصاری کابل آلومینیومی زره ‌دار

روی کابل‌ها از علائم اختصاری استفاده شده است که در ادامه برخی از آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

کابل NYRY: کابل فشار ضعیف مسی که دارای زره مفتولی است.

کابل NAYY: کابل آلومینیومی فشار ضعیف فاقد زره

کابل NAYRY: کابل آلومینیومی فشار ضعیف مجهز به زره مفتولی

کابل NA2XBY: کابل آلومینیومی فشار ضعیف مجهز به زره نواری و عایق XLPE

کابل NA2XSY: کابل آلومینیومی فشار متوسط تک رشته فاقد زره

کابل NA2XSYRY: کابل آلومینیومی فشار متوسط زره دار تک رشته‌ای با زره مفتولی

کابل NA2XSYEYBY: کابل آلومینیومی کراسلینک سه رشته‌ای با آرمور نواری

برای بیان ساختار لایه‌های یک کابل از روش دیگری یعنی درج حروف اختصاری اجزای تشکیل دهنده می‌گویند؛ در این صورت برای بیان کردن وجود زره از علائم DTA ،STA AWA ،SWA ،ATA استفاده می‌کنند.

کابل سه فاز
سخن آخر

در این مطلب از کابل آلومینیومی زره دار صحبت کردیم و سعی کردیم که انواع آن را شرح دهیم و سپس آن‌ها را با هم مقایسه کنیم و علائم اختصاری درج شده روی آن‌ها و ساختار آن‌ها را بیان کنیم.

می‌توانید انواع کابل زره دار آلومینیومی را از فروشگاه اینترنتی سیم و کابل تسلا تهیه و خریداری کنید، محصولات موجود در این فروشگاه از کیفیت و قیمت مناسبی برخوردار هستند. امیدوارم که از خواندن این مطلب به اطلاعات کافی رسیده باشید و در صورت داشتن هر گونه نظر و پیشنهادی می‌توانید که آن را برای ما کامنت کنید.   

برای تهیه و خرید انواع سیم و کابل از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت سیم و کابل تسلا با ما در تماس باشید.🛒

 پیشنهادات و نظرات خود را درباره این مقاله به اشتراک بگذارید. 

به روز رسانی شده در  26 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    حبیب الله آخوندی 1401-04-14 پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

    غلامعلی شهبازی 1401-04-21 پاسخ

    سلام عالی بود

    امیر توسلی 1401-05-06 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    امیرحسین آزاد 1401-05-12 پاسخ

    گروه واتساپی هم دارید؟

    حسین شریفیان 1401-05-17 پاسخ

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    غلامرضا رمضانی 1401-05-23 پاسخ

    دمتون گرم

    محسن رحیمی 1401-06-02 پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

    جلال شاکری 1401-06-25 پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

    مهران گلپایگانی 1401-08-27 پاسخ

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

    علی اکبر وکیلی 1401-11-02 پاسخ

    کانال تلگرامی هم دارید ؟

    رحیم سبحانی 1402-01-28 پاسخ

    منابع این مطلب کجاست؟