راهنمای خرید انواع سیم و کابل

خرید انواع سیم و کابل

راهنمای خرید انواع سیم و کابل

راهنمای خرید انواع سیم و کابل : از آن جایی که سیم و کابل در سیم کشی ساختمان ها یک قطعه اصلی و بسیار مهم به شمار می رود باید در انتخاب کردن آن ها توجه وحساسیت های لازم را به کار ببریم و تا زمانی که نتوانید یک انتخاب درست داشته باشید مسلما در آینده دچار خسارت و مشکلاتی خواهید شد. اما زمینه یک انتخاب مناسب داشتن اطلاعات کافی راجع به انواع سیم و کابل ها می باشد. در وهله اول باید انواع سیم و کابل ها را بشناسید و دقت کنید که کاربرد هر کدام از آن ها در کجاست.

سیم و کابل ها علاوه بر انواع مختلفی که دارند، کاربرد ها و سایز های مختلفی را شامل می شوند که شما با توجه به نیازتان می توانید هر کدام از آن ها را انتخاب کنید. در همین ابتدای مطلب باید اشاره کنیم که برخی افراد گمان می کنند که سیم و کابل ها تفاوت آن چنانی با هم ندارند در صورتی که اینگونه نیست لذا از نظر کاربرد و شکل ظاهری و ساختار و … کاملا با هم متفاوت اند.

شایع ترین تفاوتی که بین این دو دیده می شود ساختار آن ها می باشد برای مثال سیم ها متشکل شده از هادی با یک لایه روکش عایق می باشند و کابل ها دارای هادی با دو روکش دیده می شوند که یکی از آن ها عایق و دیگری ژاکت می باشد. در این مطلب اطلاعات کافی راجع به سیم و کابل ها و نکاتی که هنگام خرید نباید آن ها فراموش کنید را ارائه می دهیم تا بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید پس با ما همراه باشید.

🔴 🔴 خرید بهترین برند های کابل آلومینیوم به‌طور مستقیم و با بهترین قیمت از بازار تهران 🔴 🔴

هادی در سیم و کابل

اصلی ترین قسمت سیم و کابل ها هادی می باشد لذا وظیفه دارد که جریان برق را از خود عبور دهد. هادی ها معمولا با متریال های متفاوتی تولید می شوند برای مثال طلا، نقره، مس، آلومینیوم، برنز را می توان نام برد که پر کاربرد ترین نوع آن ها هادی هایی با فلز مس و فلز آلومینیوم می باشد. این هادی ها در دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند که هر کدام مشخصاات و ویژگی های خاص خود را دارند.

که از جمله آن ها می توان موارد زیر را نام برد:
1. هادی های که به صورت گرد تابیده منظم وجود دارند.
2. هادی هایی که به صورت تک مفتولی هستند.
3. هادی های افشان یا انعطاف پذیر
4. هادی های فشرده سکتور تابیده منظم
5. هادی های فشرده گرد تابیده منظم 

کاربرد و سایز بندی انواع سیم و کابل

گفتنی است که هادی های تابیده منظم و تک مفتولی را برای کاربردهای نصب ثابت مورد استفاده قرار می گیرند. و هادی های افشان و بسیار انعطاف پذیر برای کاربرد هایی که نیاز به انعطاف پذیری بالایی دارند به کار برده می شوند. البته نحوه استفاده کردن از هادی ها با توجه به توصیه های استاندارد انجام می شود. باید بدانید هادی هایی که با طلا و نقره تولید می شوند از نظر رسانایی در مرتبه بالایی قرار می گیرند اما دارای معایبی هستند که این معایب موجب می شود تولید کنندگان فلز مس را به جای سایر هادی ها مورد استفاده قرار دهند.

عیب اول آن ها قیمت بسیار بالایی آن ها می باشد و عیب دوم آنها استقامت کم در برابر کشش می باشد. در حال حاضر شاهد افزایش قیمت فلز می باشیم به همین دلیل تولیدکنندگان از فلز آلومینیوم هم استفاده میکنند لذا از وزن سبکی بهره میبرد و قیمت مناسب تری نسبت به فلز مس دارد.

سیم و کابل علاوه بر انواع مختلفی که دارند، کاربرد ها و سایز های مختلفی را شامل می شوند که شما با توجه به نیازتان می توانید هر کدام از آن ها را انتخاب کنید. در همین ابتدای مطلب باید اشاره کنیم که برخی افراد گمان می کنند که سیم و کابل ها تفاوت آن چنانی با هم ندارند در صورتی که اینگونه نیست لذا از نظر کاربرد و شکل ظاهری و ساختار و … کاملا با هم متفاوت اند.

تفاوت سیم و کابل 

شایع ترین تفاوتی که بین این دو دیده می شود ساختار آن ها می باشد برای مثال سیم ها متشکل شده از هادی با یک لایه روکش عایق می باشند و کابل ها دارای هادی با دو روکش دیده می شوند که یکی از آن ها عایق و دیگری ژاکت می باشد. در این مطلب اطلاعات کافی راجع به سیم و کابل ها و نکاتی که هنگام خرید نباید آن ها فراموش کنید را ارائه می دهیم تا بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید پس با ما همراه باشید.

عایق سیم و کابل

در ادامه راهنمای خرید انواع سیم و کابل و در رابطه با عایق کابل ها باید بگوییم که متشکل شده از مواد PVC، مواد لاستیکی و مواد کاغذ های آغشته به روغن مخصوص می باشد. در واقع تمام کابل ها با توجه به نوع کاربردی که دارند از عایق های مختلفی برخودار می باشند که از متداول ترین نوع عایق ها می توان به PVC, PET اشاره کرد.

نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که عایق PET بسیار شبیه به PVC می باشد با این تفاوت که PET ها نسوز نمی باشند. عایق ها باید بتوانند که مانع هدایت جریان باشند و در مقابل عوامل مکانیکی از خودشان مقاومت خوبی را به نمایش بگذارند. در هر کابل لازم است که عایق تمام هادی را بپوشاند و از قابلیت ارتجاعی برخوردار باشد و به راحتی نشکند.

سطح مقطع سیم و کابل

یکی از عوامل تعیین کننده سطح مقطع سیم و کابل جریان عبوری از آن ها می باشد. در واقع سطح مقطع کابل از تیر برق تا کنتور برق ورودی 6 میلی متر می باشد که در کنار آن یک رشته سیم ارت در نظر گرفته می شود، سطح مقطع سیم ارت 25 میلی متر در نظر گرفته می شود و این مقدار توسط شرکت توزیع نیروی برق تعیین می شود. سطح مقطه این سیم برای هر واحد ساختمانی برابر 6 میلی متر است.

استفاده از سیم و کابل ساختمانی بر اساس سطح مقطع به صورت زیر می باشد:
1. برای لامپ و کولرآبی و لوستر و سیستم روشنایی باید سیمی با سطح مقطع 5/1 میلی متر را انتخاب کنید.
2. برای پریز های برق سیمی با سطح مقطع 5/2 میلی متر مناسب می باشد.
3. برای سیم کشی اصلی برق و کولر گازی سیمی با سطح مقطع 4 میلی متر مناسب است.
4. برای سیم کشی تلفن از سیم های چهار رشته ای استفاده کنید.
5. به منظور سیم کشی آیفون از سیم های هشت رشته ای استفاده کنید.

نکات مهم خرید سیم و کابل

استاندارد سیم و کابل

هر تولید کننده برای تولید سیم و کابل های استاندارد باید تمام یا قسمتی از استاندارد ملی مربوطه به ترتیبی که در قانون اصلاح قوانین و مقررات موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایرانی مقرر شده را رعایت کند. بنابراین تمام تولید کنندگان باید پروانه کاربرد علامت استاندارد را برای محصولات خود دریافت کنند و در صورت نیاز اطلاعات آن را به مصرف کننده ارائه بدهند.

نکات مهم در خرید سیم و کابل

در این قسمت راهنمای خرید سیم و کابل می خواهیم که نکات مهم در هنگام خرید سیم و کابل را ارائه دهیم بریم سراغ نکات:

• اساسی ترین نکته که نباید فراموش شود جنس هادی سیم و کابل است که هادی برتر فلز مس است.
• سیم ها و کابل ها نباید دارای فرورفتگی یا برجستگی باشند.
• زمانی که سیم و یا کابل را برش می دهید هادی آن باید در مرکز سیم عایق قرار داشته باشد که نشان دهنده کیفیت بالای ساخت محصول می باشد.
• حتما خرید خود را از فروشگاه های معتبر انجام دهید و به اندازه ای که احتیاج دارید خرید کنید نه بیشتر نه کمتر.
• سیم و کابل ها را با برند های معروف و برتر خریداری کنید تا ضمانت نامه و خدمات پس از فروش به شما تعلق بگیرد.

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    علی بیات 1401-05-06 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    سیدمحمد عبادی 1401-05-20 پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

    محمدحسین صابری 1401-07-26 پاسخ

    خیلی ممنون از توضیحاتون خوبتون

    حمید عباسی 1401-07-26 پاسخ

    چه سایت قشنگی دارین

    بهنام تابش 1401-07-27 پاسخ

    یه سوال داشتم خرید حضوری هم دارید

    کریم خمسه 1401-08-14 پاسخ

    چقد خوبین شما

    رامین شکری 1401-08-24 پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

    اکبر محمد 1401-10-13 پاسخ

    چه مطلب خوبی

    اصغر محسنی 1401-11-27 پاسخ

    حساب توییتری هم دارید؟

    مهدی امیری 1401-12-05 پاسخ

    مرسی

    روح الله روزبه 1402-03-03 پاسخ

    خیلی عالی بود