سیم برق ساختمانی

انواع سیم برق ساختمانی

سیم‌ برق ساختمانی یکی از لوازم و تجهیزات مورد نیاز ساخت و ساز ساختمانی می‌باشد. از سیم‌ های برق برای انتقال جریان برق در نواحی مختلف ساختمان استفاده می‌ کنند. سیم برق  ساختمان معمولا دو نوع می‌باشند: ۱) تک رشته ۲) چند رشته وجود دارند. از سیم‌ های تک رشته ساختمانی برای سیم کشی توکار استفاده می‌ شود. همچنین از سیم‌ های چند رشته ای برای سیم کشی روکار ساختمان‌ ها استفاده می‌ شود.

در ساختمان‌ های کوچک معمولاً از سیم برق کشی تک فاز به کار می‌ برند. و در خانه‌ های بزرگ از برق سه فاز استفاده می‌کنند. وظیفه اصلی سیم‌های برقی ساختمان انتقال جریان الکتریسیته برق به نقاط مختلف ساختمان می‌باشد.

سیم‌های برق شامل بخش‌های مختلفی می‌باشد. از جمله: عایق، زره فلزی، ‌هادی، روکش جدا کننده، روکش میانی و روکش نهایی را شامل می‌شوند. قسمت‌های‌ هادی سیم‌های برق از جنس مس، آلومینیوم و یا مس قلع اندود ساخته می‌شوند. سیم‌های برق ساختمانی از نظر قیمت بسیار مناسب و ارزان می‌باشند.

همچنین سیم‌های برق ساختمانی کیفیت بسیار بالایی برخوردار هستند. برای سیم‌کشی برق ساختمان حتما باید از سیم ارت استفاده شود. لذا  سطح مقطع سیم ارت به اندازه ۶ میلیمتر مربع می‌‌باشد.

🔴 🔴 خرید بهترین برند های کابل آلومینیوم به‌طور مستقیم و با بهترین قیمت از بازار تهران 🔴 🔴

انواع سیم ساختمانی

سایز سیم برق ساختمان

سیم و کابل های برق باتوجه به کاربردهای مختلفشان در سایزهای متنوعی تولید و عرضه می‌شوند. سایز و اندازه‌های کابل برق دارای اعداد و ارقام مشخصی است که ویژگی و قسمت‌های مختلف کابل را نمایان می‌کند. از آنجایی که سایز کابل برق بستگی به تعداد سیم‌های رسانای هادی و نول و سطح مقطع آن دارد؛ از همین رو برای بیان کردن سیم و کابل‌ها سایز کابل ثبت و خوانده می‌شود.

عدد سمت چپ به منظور تعداد رشته هادی و عدد بعد تأیین کننده سطح مقطع خواهد بود. در صورت وجود سیم نول در کابل عدد دیگری نیز به چشم می‌خورد. به عنوان مثال، کابل ۳*۲: این سایز کابل نمایانگر آن است که حاوی دو اطلاعات برای ما در رابطه با تعداد رشته و سطح مقطع کابل است. این مدل کابل از ۲ رشته که از سطح مقطع ۳ میلی‌متری برخوردار است. اگر سایز کابلی به صورت سه عدد مجزا بود، یعنی کابل نول نیز دارد.

به عنوان مثال، ۱۵۰+۷۰*۳: این سایز کابل به معنای آن است که تعداد ۳ رشته سیم که دارای سطح مقطع ۷۰ میلی‌متر است و علاوه بر آن از رشته نول که از سطح مقطع ۱۵۰ میلی‌متر تشکیل شده است. سیم‌های برق ساختمان در اندازه‌های مختلفی مانند: ۰.۵، ۰.۷۵، ۱.۱. ۵.۲. ۵.۴، ۶.۱۰، ۱۶.۲۵، ۳۵.۵۰ میلی‌متر مربع و حتی سایزهای بالاتر برحسب قطر هادی سیم نیز وجود دارد. در ساختمان‌های مسکونی، سیم‌هایی با ابعاد ۰.۵ تا ۱۶ میلی‌متر مربع عمدتاً برای هادی‌های فاز و نول و بالاتر از آن نیز برای هادی‌های زمین یا کاربردهای توان بالا استفاده می‌شوند.


فروشگاه سیم و کابل تسلا عرضه کننده انواع سیم و کابل می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه لیست قیمت سیم و کابل و موجودی قطعات با فروشگاه تماس حاصل فرمایید. 02136611949


نام‌گذاری لاتین سیم برق ساختمان

نام‌گذاری سیم برق‌های ساختمان بر اساس فاکتورهای متنوعی مانند: جنس هادی و عایق و شکل ظاهری آن‌ها مطابق با استاندارد VDE آلمان به شرح جدول زیر است:

 

شرح حروف
سیم مسی ساخته شده مطابق با استاندارد VDE آلمان N
عایق نوع PVC Y
نرم بودن سیم F
مناسب برای استفاده در داخل لوله A
مقاومت در برابر رطوبت M
سیم‌های مخصوص

Z&S

 

معمولاً سیم‌های مفتولی با نام لاتین NYA و سیم‌های افشان با نام NYAF شناخته می‌شود.

پر کاربردترین سیم‌ها در ساختمان

در ساختمان‌ها از سیم و کابل‌های متنوعی مانند: سیم برق مفتولی، سیم برق ارت، سیم برق افشان، سیم برق لاکی و سیم نایلونی استفاده می‌شود که هر کدام از این سیم و کابل‌ها کاربردها و ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند، همینطور سیم برق ساختمان به دو دسته سیم مفتولی و سیم انعطاف‌پذیر دسته‌بندی می‌شود.

◀️ کابل مفتولی: یه کابل تک سیمی است که از انعطاف‌پذیری و فرم‌پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند. این در حالی است که کابل‌های افشان از فرم‌پذیری و انعطاف کمتری برخوردار هستند. به سیم‌های مفتولی، سیم‌های تک لا نیز گفته می‌شود که یکی از انواع سیم خشک است.

◀️ سیم افشان: این نوع سیم یکی از پرکاربردترین انواع سیم است. سیم افشان همانطور که از نامش پیداست، از تعداد زیادی سیم نازک که در کنار همدیگر قرار گرفته‌اند تشکیل شده است. این نوع سیم نیز انعطاف‌پذیری بالایی نیز دارد که همین ویژگی باعث شده است تا در سیم کشی ساختمان‌ها زیاد مورد استفاده قرار بگیرد.

◀️ سیم نیمه افشان: این سیم‌ها هم به سیم‌های مفتول و هم به سیم‌های افشان شباهت دارند؛ از این رو به آن‌ها سیم‌های نیمه افشان می‌گویند که در ساختمان کمتر از آن‌ها استفاده می‌شود.

◀️ سیم لاکی: به نوعی سیم تک رشته گفته می‌شود که با یک لایه نازک عایق پوشیده شده است. از این نوع سیم در پیچ‌های موتور و ترانسفورماتورها استفاده می‌شود.

بررسی انواع سیم ساختمان به همراه کاربرد آن

سیم ساختمان دارای انواع مختلفی است و از نظر کاربرد به دسته‌های مختلف زیر تقسیم می‌شوند:

  • سیم ساختمانی مفتول: این سیم ساختمانی در موارد مختلف مانند تابلوهای برق، لوله‌ها و زیر گچ اشاره نمود. ولتاژ نامی در سیم‌های ساختمان تاثیر مهمی در انتخاب آن‌ها دارد. این سیم‌ها بین 300 تا 500 ولت ولتاژ نامی دارند و با سطح مقطع گوناگون مانند 0.5 و 0.75 و 1 میلی‌متر تهیه و تولید شده است. این سیم‌ها متشکل از سیم مفتول هستند. در دو مدل روکش‌دار و بدون روکش یافت می‌شوند. هادی آن‌ها از جنس مس و کاهی الومینیوم و گاهی فولاد است.
  • سیم ساختمانی افشان: این سیم دارای هادی از جنس مسی است. از سطح مقطع 1 میلی متر مربع در جریان نامی 300 تا 500 ولت در بازار وجود دارند. این سیم‌ها در لوله‌های خرطومی قرار می‌گیرند. از این سیم‌ها در محیط‌های خشک و بدون رطوبت استفاده می‌شود. زیر گچ و داخل لوله‌ها نیر کاربرد دارد. هدایت‌گر خوبی برای جریان هستند.
  • سیم ساختمانی آنتن: سیم ساختمانی آنتن یکی از پرکاربردترین سیم‌های حوزه سیم و کابل است. این سیم دارای ساختار ساده‌ای است و وظیفه دریافت موج با کیفیت را بر عهده دارد. امروزه با پیشرفت تکنولوژی سیم‌های آنتن در ابعاد و اندازه و قطع‌های مخلتلف دیده می‌شوند.
  • سیم ساختمانی آیفون: سیم آیفون از مهم‌ترین انواع سیم ساختمانی محسوب می‌شود. این سیم برای نصب و راه اندازی آیفون تصویری و آیفون صوتی استفاده می‌شود. این کابل‌ها بسیار مقاوم بوده و دارای هادی از جنس فولاد و مس است. این کابل‌ها در دو ضخامت 0.4 و 0.6 یافت می‌شوند. برخی مدل‌ها دارای فویل بوده که از ورود نویز جلوگیری می‌کند. این سیم‌ها با توجه به معیارهایی مانند جنس سیم، قطر سیم و جنس هادی خریداری می‌شوند.

انواع سیم برق ساختمانی

سیم برق مفتولی، سیم برق ارت، سیم برق افشان، سیم برق لاکی و سیم نایلونی شامل انواع سیم‌های برق در ساختمان می‌باشند. که هر کدام از این سیم‌ ها کاربرد‌ها و ویژگی‌های مخصوص خود را دارا می‌‌باشند. همینطور سیم برق ساختمان به دو دسته اصلی یعنی سیم‌ های مفتولی و سیم‌های انعطاف پذیر دسته بندی می‌شوند.

کابل مفتولی

یک کابل از یک رشته  سیمی‌ می‌ باشد،  اما در مقابل  افشان یک کابل چند رشته ای هستند. همینطور کابل‌ های مفتولی از فرم پذیری مناسبی برخوردار هستند.  در حالیکه کابل‌ های افشان از انعطاف پذیری بسیار بالاتری برخوردار می‌ باشند. کابل‌ های مفتولی نسبت به کابل‌ های افشان مقاومت کمتری دارند.  سیم‌ های مفتولی سیم‌ های تک لا هم می‌ گویند.  که نوعی سیم خشک می‌ باشد. در سیم‌ های مفتولی‌ هادی آنها از یک رشته تشکیل شده است و این قابلیت را به این سیم‌ ها می‌ دهد که تا فرم دهی بهتری داشته باشند.

سیم‌ افشان

یک نوع از سیم‌ هایی می‌ باشند که بسیار پر کاربرد هستند.   از تعداد زیادی سیم مسی نازک به هم پیچیده شده تشکیل شده‌اند.  سیم‌ های افشان از انعطاف پذیری بسیار بالایی برخوردار هستند و به خاطر این ویژگی خوب از این مدل سیم‌ های افشان در سیم کشی ساختمان‌ ها استفاده می‌ شود.

سیم‌ نیمه افشان

به سیم‌ هایی می‌ گویند که مابین سیم افشان و مفتولی است. از این سیم افشان کمتر استفاده می‌ شود.

سیم لاکی

سیمی‌ است که از یک رشته سیم تشکیل شده و روی آن یک لایه نازک عایق پوشیده شده است. از سیم‌ های لاکی در پیچ‌ های موتور و ترانسفورماتور استفاده می‌ شود.

سیم نایلون

از دو تا سیم نازک به هم چسبیده شده تشکیل شده‌ اند. از این سیم نایلون در سیم کشی ساختمان‌ ها و مراکز اداری استفاده می‌ شوند.

انواع سیم ساختمانی

معرفی بهترین سیم برق ساختمان

بهترین سیم ساختمان دارای ویژگی‌های زیر است:

  • با دوام
  • جلگیری از نفوذ نویر به داخل سیم
  • قدرت انعطاف پذیری بالا
  • دارای قیمت و بودجه مناسب
  • نصب و راه اندازی ساده و سریع
  • کاهش افت ولتاژ

زمانی که می‌خواهید بهترین سیم ساختمانی را انتخاب کنید ابتدا نیازهای ساختمان و پروژه را به دقت بررسی نمایید. انتخاب دقیق منوط به آشنایی با بهترین مدل سیم ساختمانی و نیاز سنجی دقیق است.

انواع عایق سیم برق ساختمانی

سیم برق ساختمانی مجموعه‌ ای از یک یا چند سیم به هم تابیده شده است، که توسط ماده ای عایق شده است. و وظیفه آن انتقال جریان الکتریسیته می‌ باشد.  سیم‌ های برق برای سیم کشی داخل ساختمان به صورت مدفون در زیر زمین استفاده می‌ شود.  سیم‌ های برق انعطاف پذیر  در دستگاه‌ هایی که قابل حمل و نقل هستند استفاده می‌ شوند.

عایق‌ هایی که معمولاً در سیم‌ های برق به کار می‌ رود شامل:  پلی وینیل کلراید و یا pvc می‌ باشد.  همینطور از کاغذهای آغشته شده به روغن و مواد پلاستیکی به عنوان عایق نیز استفاده می‌ شود.  نوع دیگری هم هستند که از عایق پلی اتیلن یا PET می‌ باشد و این عایق شبیه پی وی سی می‌ باشد.  ولی برخلاف پی وی سی نسوز نیست.  عایق سیم برق به این صورت می‌ باشد که مانع هدایت جریان بوده و مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل مکانیکی دارد.  عایق‌ هادی کابل را کاملا می‌ پوشاند و نیز قابلیت ارتجاعی دارد.

کابل عایق pvc جز کابل‌ های قیمت مناسب می‌ باشد و در برابر عوامل شیمیایی نیز بسیار مقاوم هستند.  از این نوع سیم یا کابل برای لوازم خانگی و سیم کشی منازل استفاده می‌ شود.  سیم برق با عایق الاستومری که این کابل‌ ها در محیط‌ هایی که دمای بالایی دارند استفاده می‌ شوند. کابل برق با عایق رابری در تجهیزاتی مانند:  ترانس‌ های برق و  ژنراتورها استفاده می‌ شود و بسیار کاربردی می‌ باشند.

سطح مقطع انواع سیم ساختمانی

سطح مقطع سیم برق ساختمانی

سطح‌ های مقطع سیم‌ های برق شامل: سطح مقطع سیم پریزهای برق با اندازه ۲.۵ میلیمتر مربع و سطح مقطع سیم روشنایی با اندازه ۱.۵ میلی متر مربع می‌ باشد.  سطح مقطع کابل آیفون برای هر سیم برق ۰.۶ میلیمتر مربع می‌ باشد.  سطح مقطع کابل تلفن برای حداقل هر واحد ۲×۲×۰.۶  میلیمتر مربع می‌ باشد. سطح مقطع سیم‌‌های برق کولر و ماشین لباسشویی ۴ میلی متر مربع می‌ باشد.  سطح مقطع سیم ارت برابر سیم‌ های فاز و نول است.

در مکان‌های مختلف ساختمان سطح مقطع فیوز‌ها را با مصارف گوناگونی به کار می‌ برند. و همچنین ظرفیت فیوز‌ها برای سیم کشی در ساختمان به صورت زیر آمده است:  ظرفیت فیوز برای پریز‌ها ۱۶ آمپر،  ظرفیت فیوز برای کنتور ساختمان ۲۵ آمپر،  ظرفیت فیوز برای روشنایی ۱۰ آمپر و همچنین ظرفیت فیوز برای کولر گازی ۲۰ آمپر می‌ باشد.

بررسی کاربرد و ویژگی سیم ساختمان

سیم‌های ساختمان انواع مختلفی دارند. برای بررسی کاربرد و ویژگی سیم ساختمانی نیاز به اطلاعات جامعی پیرامون حوزه‌های مختلف سیم ساختمانی است. یکی از مهم‌ترین کاربرد و ویژگی سیم ساختمان شامل تولید طبق استانداردهای ملی و بین المللی است.

سیم ساختمان به صورت کلی دارای ویژگی‌های زیر است:

  • کیفیت و دوام بالا
  • وزن مناسب
  • قیمت مقرون به صرفه
  • دارای رنگ بندی مختلف
  • دارای ضخامت و ابعاد مختلف

نتیجه گیری:

📌سیم‌های ساختمانی یکی از پرکاربردترین سیم‌ها در حوزه برق است. این سیم‌ها دارای ابعاد و ضخامت‌های متنوع بوده و می‌توانند در هر پروژه‌ای استفاده شوند.


✏️ پیشنهادات و نظرات خود را با سیم و کابل تسلا به اشتراک بگذارید.

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    محمدحسن اشکان 1401-03-26 پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

    خلیل محمودی 1401-03-31 پاسخ

    احسنت عالی بود

    عبادی 1401-04-18 پاسخ

    چه سایت قشنگی دارین

    عبدالحسین ملک 1401-04-22 پاسخ

    سلام عالی بود

    یدالله واعظی 1401-04-23 پاسخ

    ایول

    شهرام صدر 1401-04-27 پاسخ

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه

    حمیدرضا بهمنی 1401-05-26 پاسخ

    خیلی خوب بود

    ابوالقاسم روزبه 1401-06-19 پاسخ

    دفتر مرکزیتون کجا قرار داره

    سیدعلی علیزاده 1401-07-07 پاسخ

    مرسی

    موسی حاجی 1401-08-09 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    سیدمحمد افشاری 1401-10-29 پاسخ

    آدرس دفترتون کجاست