استاندارد سیم و کابل

استاندارد سیم و کابل

سیم و کابل

سیم و کابل نیز مانند هر کالای دیگری برای عرضه شدن در بازار نیاز به کسب استانداردهای مختلفی دارد. استاندارد سیم و کابل در ایران توسط سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران طبق قواعد مختلف تعریف شده است. این استانداردها با استفاده از یک سری حروف و عدد روی محصول مشخص می‌شوند که در این مقاله به طور کامل به آن‌ها خواهیم پرداخت. اما در خصوص مفهوم استاندارد باید بگوییم که به طور کلی این استانداردها همواره پنج سطح را شامل می‌شوند که عبارت‌اند از:
1. استاندارد کارخانه‌ای (کنترل کیفی)
2. استاندارد جامعه‌ای (مانند انجمن‌های مختلف فعال در آن حوزه)
3. استاندارد ملی (مانند سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که به آن اشاره کردیم.)
4. استانداردهای منطقه‌ای (این نوع استاندارد در یک منطقه خاص است، مثل: اروپا و…)
5. استاندارد بین المللی (انواع استانداردهایی که در تمام دنیا مشهور و قابل استناد هستند.)
البته اگر تولید کننده محصولی مثل سیم و کابل هستید نیاز ندارید که هر پنج استاندارد بالا را برای محصول خود کسب کنید. این استانداردها به دو گروه اجباری و غیر اجباری تقسیم می‌شوند.

استاندارد تشویقی و غیر اجباری

در صورتی که افراد صاحب مشاغل خود به مزیت‌های کسب استاندارد پی ببرند و تولید محصول خود را در آن راستا قرار دهند، سازمان استاندارد پس از نظارت به طور مداوم اجازه استفاده از علامت استاندارد را به آن‌ها می‌دهد. این مورد در سیم و کابل وجود ندارد زیرا به طورکلی استاندرد در این محصول اجباری است.

استانداردهای اجباری

در تولید، واردات و صادرات هر نوع سیم و کابلی گرفتن کل استاندارد سیم و کابل ملی یا تنها بخشی از آن اجباری است. این استاندارد به دلیل جلوگیری از ورود محصولات بی‌کیفیت و خطر آفرین اجباری شده‌اند. این اجبار به موسسه مربوطه اجازه می‌دهد تا نظارت مستقیم بر روی کالا داشته باشد و در صورت مشاهده تخلف توانایی هرگونه پیگیری قانونی را نسبت به فرد متخلف دارد.

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

علائم اختصاری استاندارد سیم و کابل

به طور حتم هنگام رو به رو شدن با سیم و کابل‌های مختلف به یک سری اعداد و حروف برخورد کرده‌اید که در اکثر موارد نیز معنی دقیق آن را نفهمیده‌اید. در این قسمت سعی می‌کنیم با گفتن اکثر این حروف اختصاری و معنای آن به شما در جهت فهم بهتر این حروف کمک کنیم.

علائم اختصاری استاندارد سیم و کابل

N: هادی سیم از جنس مس است.
NA: هادی سیم از جنس آلومینیوم است.
Y: پی وی سی
Yu: پی وی سی با قبلیت تاخیرانداز شعله
Yv: پی وی سی تقویت شده
Y2: پلی اتیلن
O: مقوم در برابر روغن
M: روکش سربی

G: عایق لاستیک
: لاستیک سیلیکون
MZ: روکش آلیاژ سربی

A: روکش الیاف‌های گیاهی
L: روکش آلومینیومی نرم
K: غلاف سرب
KL: غلاف آلومینیومی
Zg: نخ با جنس پشم شیشه
Z: بافت فولادی
t: ضد موریانه
SL: کابل کنترل افشان

Q: بافت سیم از جنس فولاد

H: پلیمر بدون هالوژن و ضد شعله
re: مفتول‌های گرد و تک‌رشته

e: هادی مفتولی
X: پی وی سی شبکه‌ای
: پلی اتیلن شبکه‌ای
X۱۱: پلی اورتان شبکه‌ای

b: زره
Bd: تاب به صورت گروهی
f: افشان
F: نوار ضد آب و طولی
D: محافظ سیم مسی که مارپیچ

: لاستیک ایلن پروپلین تابیده شده

استاندارد نام‌گذاری در سیم و کابل

به طورکلی استاندارد سیم و کابل ممکن است با استفاده از عدد و حروف روی سیم و کابل و به خصوص کابل‌ها درج شوند. این حروف و اعداد به صورت سلول به سلول روی کابل‌ها چاپ می‌شوند. البته ممکن است برخی سیم و کابل‌ها برخی از این سلول‌ها را نداشته باشند اما به طور کلی این یازده سلول عبارت‌اند از:
🔶بخش اول: در این بخش جنس هادی مشخص می‌شود. که ممکن است N و یا NA باشد که در قسمت قبل تمامی این حروف را توضیح داده‌ایم. این بخش سلول یک و دو را در برمی‌گیرد.
🔶بخش دوم: در این قسمت جنس عایق سیم و کابل مشخص می‌شود. حروف مربوط به این مورد X و Y با ضرایب متفاوت است.
🔶بخش سوم: در استاندارد سیم و کابل این مورد به شیلد کابل‌ها اختصاص داده شده است. که حروف C با معنی هادی هم مرکز مسی، CW نوع موجی شکل آن و CE هادی هم مرکز مسی که روی هسته قرار دارد. ممکن است حروف دیگری نیز داشته باشد که در قبل معنای آن‌ها را گفته‌ایم.
🔶بخش چهارم: نوع زره یا آرمور در این بخش مشخص می‌شود.
🔶بخش پنجم: غلاف یا عایق بیرونی که اصولا Y، A به معنای پوشش کنفی و Y۲ نشان داده می‌شوند در این بخش مشخص می‌شوند.
🔶بخش ششم: این بخش در اصل پاسخ به این سوال است که آیا کابل دارای هادی محافظتی است یا خیر؟ که این سوال با دو حرف J که به معنای داشتن هادی محافظ و O که معنای نداشتن هادی محافظ است، پاسخ داده می‌شود.
🔶بخش هفتم: سلول نه و ده به این بخش اختصاص داده شده است که نشان دهنده شکل هادی و هسته کابل‌ها است.
🔶بخش هشتم: سلول آخر است که با یک عدد و واحدKV، سطح ولتاژ را نشان می‌دهد.

استاندارد انواع سیم و کابل

استاندارد تولید سیم افشان

سیم افشان دارای استاندارد تولید است و بر اساس ولتاژ نامی‌به دو دسته تقسیم می‌شوند.

🔶سیم افشان دارای ولتاژ نامی‌450- 750 ولت:

این سیم‌ها در وسایل برقی و سیستم‌های روشنایی و محیط‌های خشک و درون لوله‌ها به صورت توکار قابل استفاده است. طبق استاندارد بین الملی ۶۰۲۲۷ IEC 02 و طبق استاندارد ملی ایران ISIRI(607)02 با سطح مقطع 1 میلی متر به بالا تولید می‌شوند.

🔶سیم افشان دارای ولتاژ نامی‌300-500 ولت:

این سیم‌ها در زیر گچ و به صورت توکار استفاده می‌شوند. در لوله خرطومی‌ها قرار می‌گیرند و برای نصب مستقیم روی سینی کابل و کانال کابل کشی قابل استفاده نیستند. لذا طبق استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 06 و طبق استاندارد ملی ISIRI(607)06 با سطح مقطع 0.5 و0.75 و 1 میلی متر تولید می‌شوند.

استاندارد سیم و کابل مفتولی

سیم و کابل مفتولی برای توزیع کننده‌های برق مناسب هستند و در سیم کشی داخل تابلو برق نیز استفاده می‌شوند. در لوله‌ها و زیر گچ نیز استفاده می‌شوند و با‌هادی تابیده تولید شده‌اند. این سیم‌ها طبق استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 01 و طبق استاندارد ملی ISIRI(607)01   با ولتاژ 300 تا 500 ولت و سطح مقطع 1 میلی متر و تولید می‌شود.

استاندارد سیم و کابل مفتولی

استاندارد سیم و کابل سبک

کابل مفتولی سبک و کابل خشک برای موارد مختلف صنعتی و کابل کشی ساختمان مناسب هستند و می‌توان آن را در محیط خشک و ابدار و مرطوب استفاده نمود. طبق استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 10 و استاندارد ISIRI(607)10 تولید می‌شوند که طبق آن دارای ولتاژ نامی‌300- 500 ولت هستند.

استاندارد کابل آنتن

کابل آنتن یکی از پر مصرف‌ترین کابل‌ها محسوب می‌شود و برای آنتن تلویزیون و رادیو قابل استفاده است. این کابل به کابل کواکسیال مشهور است و طبق استاندارد بین المللی JIS 3501 تولید می‌شود. این کابل‌ها دارای‌هادی مسی و روکش از جنس آلومینوم برای جلوگیری از ورود نویز است.

استاندارد کابل آنتن

استاندارد کابل NM

در مورد کابل NM چند قانون وجود دارد که باید از آنها مطلع باشید.

اول ، آنها را نمی‌توان در ساختمان‌های مسکونی که بیش از سه طبقه ارتفاع دارند استفاده کرد. به شدت برای خانه‌ها طراحی شده است ، از آنها نمی‌توان در ساختمانهای تجاری نیز استفاده کرد.

کابل NM به عنوان یک سیستم سیم برق خانگی دائمی‌طراحی شده است. آنها نباید به عنوان جایگزینی برای سیم‌های فرمت استفاده شوند. همچنین نباید از آنها برای جایگزینی سیم کشی لوازم خانگی شما استفاده کرد.

در صورت لزوم باید از کابل‌های پشتیبانی مناسب استفاده کنید. شما نمی‌توانید آنها را با میخ یا اصطبل نگه دارید. هر چیزی که به کابل آسیب برساند به عنوان پشتیبانی مجاز نیست و باید در فواصل کمتر از 4.5 فوت محکم شود.

معرفی استاندارد AWG

در واقع استاندارد AWG برای مشخص کردن‌اندازه و سطح مقطع سیم و کابل اسفتاده می‌شود. این استاندارد حداکثر و حداقل قطر سیم و کابل مشخص می‌کند. دارای درصد خطای کمی‌است و از مهم‌ترین پارامتر‌های انتخاب و خرید سیم و کابل استاندارد می‌باشد.

استاندارد رنگ بندی کابل

رنگ عایق بیرونی کابل ،‌اندازه سیم داخل عایق و همچنین میزان آمپر را برای مدار نشان می‌دهد.

⚪️سفید = سیم 14، مدار 15 آمپر

🟡زرد = سیم 12، مدار 20 آمپر

🟠نارنجی = سیم 10، مدار 30 آمپر

⚫️مشکی= سیم 8 یا 6، مدارهای 45 یا 60 آمپر. برچسب عایق را برای‌اندازه گیری و مشخصات مدار بررسی کنید.

🟤خاکستری = کابل ارتینگ است. از آنجا که تمام کابل UF (ارت و دفن در زمین) خاکستری است ، برچسب عایق را برای‌اندازه گیری و مشخصات مدار بررسی کنید. در واقع کدگذاری رنگ از سال 2001 شروع شده است و اکنون در مواقع خاص و ضروری پیاده سازی می‌شوند.

استاندارد رنگ بندی کابل

استاندارد کابل زیر زمینی و دفنی

در حالی که کابل‌های AC و NM برای شرایط خشک و داخلی طراحی شده‌اند ، شما برای استفاده در خارج از منزل یا در شرایط مرطوب به یک کابل مناسب نیاز دارید. این نوع کابل نیازی به محافظت از دیوارها ، کف‌ها و سقف‌ها ندارد.

به همین دلیل هنگامی‌که شما نیاز به اجرای سیم در زیر زمین یا پروژه‌های بیرونی دارید ، از یک تغذیه کننده زیرزمینی ، از کابل UF ، استفاده می‌کنید. این نوع سیم برق نیز کابل غیر فلزی است و می‌توان آن را بدون مجرای زیر زمین دفن کرد. همچنین می‌تواند بدون هیچ مشکلی خیس شود. مشابه کابل NM، کابل UF از سه سیم تشکیل شده است.

برای تهیه و خرید انواع کابل فیبر نوری می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با ما در تماس باشید.🛒

استاندارد سیم و کابل ولتاژ پایین

وقتی مدار دارید که کمتر از 50 ولت مصرف می‌کند، ممکن است از سیم کشی ولتاژ پایین استفاده کنید.این نوع سیم برق خانه برای مواردی استفاده می‌شود که نیاز به برق زیادی ندارند. این شامل زنگ درها، بیشتر ترموستات‌ها و نورپردازی منظره است.

محدوده سیم‌های ولتاژ پایین را در‌اندازه 12 تا 22 سنج خواهید یافت. معمولاً عایق بندی شده یا با روکش کابل پوشانده شده است.

استاندارد سیم و کابل ولتاژ پایین

چه کابلی استاندارد است؟

در واقع کابلی استاندارد است که از یک یا چند رشته‌هادی تهیه شده و روی آن روکش یا عایق قرار گرفته است. پوشش عایق از جنس پی وی سی یا پلی اتیلن خواهد بود. کابل استاندارد می‌تواند با توجه به مواد سازنده و میزان سطح مقطع و نوع عایق جریان خاصی را از خود عبور بدهد که به عنوان جریان نامی‌مشهور است. کاربران و متخصصین کابل‌ها را با توجه به معیار‌های خاصی مانند جریان نامی، سطح مقطع، نوع‌هادی و نوع عایق و ابعاد و‌ اندازه خریداری می‌کنند. لذا برای تشخیص استاندارد بودن یا نبودن کابل نیاز است ابتدا با استاندارد‌های سیم و کابل آشنای باشید و سپس معیار‌های مختلفی برای شناسایی آن در نظر بگیرید.

این معیار‌ها عبارت اند از:

 ✔️جنس عایق

 ✔️رنگ سیم و کابل

 ✔️ضخامت و جنس‌هادی

 ✔️تعداد رشته‌های‌هادی

 ✔️برچسب روی سیم و کابل

✏️ پیشنهادات و نظرات خود را درباره مقاله انواع سایز کابل برق به اشتراک بگذارید.

به روز رسانی شده در  28 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    جعفر زندی 1401-04-24 پاسخ

    این مطلب حرف نداشت

    رضا نجفی 1401-04-28 پاسخ

    بازم درمورد این موضع مطلب بزارین

    محمدجواد عباسی 1401-05-17 پاسخ

    شماره تماستون برای خرید تلفنی چنده

      adminsimcabletesla 1401-05-25 پاسخ

      ۰۹۱۲۶۰۵۵۳۰۳

    اسدالله ایرانی 1401-05-18 پاسخ

    خرید آنلاین هم دارید

      adminsimcabletesla 1401-05-25 پاسخ

      سلام بله

    جلال جنتی 1401-06-07 پاسخ

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

    اصغر مددی 1401-08-10 پاسخ

    قیمت مشاورتون چقدره؟

    احسان شیرازی 1401-08-23 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    مصطفی کاظمی 1401-12-01 پاسخ

    لیست قیمت بروز هستش؟

    عباس طاهری 1401-12-13 پاسخ

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم