مواد اولیه سیم و کابل

مواد اولیه سیم و کابل

وقتی در رابطه با کیفیت سیم و کابل صحبت می‌کنیم نقش پررنگ و مهم مواد اولیه در میزان کیفیت آن کاملا ملموس است. مس رایج‌ترین فلزی است که در کابل و سیم به عنوان هادی به کار می‌رود و داشتن خلوص بالای آن اهمیت بسیاری دارد. چرا که وجود ناخالصی می‌تواند موجب بروز واکنش‌های شیمیایی گردد. در ادامه انواع مواد اولیه سیم و کابل را بررسی خواهیم کرد.

مواد اولیه سیم و کابل برق عموماً آلومینیوم و مس است. ویژگی‌های فنی این دو فلز با یکدیگر متفاوت است. فلز آلومینیوم دارای مقاومت الکتریکی بیشتر، وزن کمتر و انعطاف‌پذیری مناسب است؛ در حالی که فلز مس از مقاومت الکتریکی بسیار کم برخوردار بوده و وزن بیشتر و انعطاف‌پذیری بیشتری و به تبع قیمت بیشتری هم دارد؛ به همین دلیل از میان این دو فلز، استفاده از مس با خلوص ۹۹.۹ درصد رایج‌تر است و زمانی که در ساخت سیم و کابل برق از فلز آلومینیوم استفاده شود، وزن سیم و کابل کاهش می‌یابد و در نهایت قیمت آن کمتر می‌شود.

در اینصورت انتخاب سیم و کابل آلومینیوم در متراژ بالا از نظر اقتصادی به صرفه‌تر خواهد بود. آلومینیوم در مقابل رطوبت مقاومت کمتری دارد و باعث اکسیده شدن آن می‌شود؛ لذا در چند سال اخیر برای رفع این مشکل، سیم‌های آلومینیوم را به جدار نازکی از مس مجهز می‌کنند؛ این امر سبب می‌شود آلومینیوم در مقابل رطوبت واکنش ندهد و به سادگی اکسیده نشود؛ درنتیجه عمر آلومینیوم طولانی‌تر می‌شود و سیم و کابل با کیفیت‌تر تولید می‌شود. در مواردی خاص برای تولید سیم و کابل برق به همراه مس از آلیاژهای آهن نیز استفاده می‌شود که باعث کاهش قیمت آن می‌شود.

انواع مواد اولیه سیم و کابل

⭐️⭐️برای اطلاع از لیست قیمت سیم و کابل، کلیک کنید.⭐️⭐️

انواع مواد اولیه سیم و کابل

مواد اولیه‌ای که در ساخت سیم و کابل مورد استفاده قرار می‌گیرند طبق استانداردها و مشخصات تعریف شده مخصوص به خود در آزمایشگاه بررسی و ارزیابی می‌شوند. در صورتی که پس از آزمایش به تایید برسند می‌توانند در ساخت محصول به کار روند. این مواد اولیه به چندین بخش تقسیم می‌شوند:
• مواد نیمه هادی
• سیم فولاد گالوانیزه شده
• رنگدانه‌ها و مواد PVC
• مواد عایق پلی اتیلن کراسلینگ شده
• قرقره‌های بسته‌بندی شده
• مواد پلی اتیلن سنگین

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

پراکساید پخت سیم و کابل

در مرحله پراکساید، مواد اولیه سیم و کابل به یک ضدعفونی کننده آغشته می‌شوند. این ماده باعث از بین رفتن باکتری‌ها و عوامل بیماری‌زا می‌گردد. کاربرد فرایند پراکساید در تولید مواد شیمیایی و حتی داروها بسیار پراهمیت است. نکته حائز اهمیتی که در رابطه با پراکسایدها وجود دارد این است که این مواد اکسیدکننده‌های بسیار قوی هستند که می‌توانند موجب ایجاد سوختگی‌های شیمیایی خطرناک شوند. این محلول‌ها در مقابل نور و گرما سرعت واکنش بیشتری خواهند داشت. به همین دلیل باید در ظروف مات و مکانی خنک نگهداری شوند. به طور کلی تا زمانی که از نتیجه واکنش اطلاعات کاملی در دست نباشد نباید پراکسایدها را با مواد شیمیایی ترکیب کرد.

پراکساید پخت سیم و کابل

فرایند پخت پراکساید

فرایند پخت مواد اولیه سیم و کابل را که عموما ترموپلاستیک یا الاستومر است به ترموست یا ولکانیزات تبدیل می‌کند. در واقع فرایند پخت باعث تبدیل زنجیره‌های مولکولی پلیمری به شبکه‌ای واحد می‌شود، بدون اینکه ویژگی‌های اصلی پلیمر پایه را از بین ببرد. پخت طی دو فرایند در سیستم‌های گوگرد و پراکساید انجام می‌شود. طی این فرایند الاستومر در اثر حرارت تجزیه شده و با آزادسازی رادیکال‌های آزاد به حالت پایدار خود می‌رسد. از سیستم‌های پراکساید مختلفی برای پخت پلیمرهای اشباع و غیراشباع استفاده می‌گردد.

پی وی سی PVC

پی وی سی PVC

گرانول پی وی سی، به عنوان عایق الکتریکی مناسب شناخته شده است و مورد تأیید استانداردهای ملی و بین المللی است؛ به همین علت به عنوان مواد اولیه روکش سیم و کابل برق انتخاب می‌شود. وزن این ماده ۱.۵ گرم است و قبل از مصرف به صورت دانه‌های ریز در کیسه‌های ۲۵ کیلوگرمی قرار گرفته است. مواد دیگری که در ساخت سیم و کابل برق کاربرد دارد، شامل پلی اتیلن کراس و پلی پروپیلن و نخ فیلر، قرقره‌های بسته‌بندی چوبی و کارتن پلاست و نوار ضد آب و مستربج است.

مزایای استفاده از پی وی سی در روکش سیم و کابل

در میان مواد اولیه سیم و کابل جنس روکش نیز در تعیین کیفیت سیم تاثیرگذار است. روکش پی وی سی می‌تواند به عنوان یک عایق از نشت جریان الکتریکی در سیم و کابل جلوگیری کند. همچنین این روکش علاوه بر اینکه مقاومت و انعطاف‌پذیری بالایی دارد دارای قیمت مناسبی نیز می‌باشد که می‌تواند جایگزین مناسبی برای عایق‌های روغنی باشد. دانه‌های کوچک گرانول‌های pvc تقریبا وزنی برابر با ۱.۵ گرم بر سانتی‌مترمکعب دارند که سبک بودن آن را نشان می‌دهد. به علاوه این عایق‌ها از عمر بالایی بهره می‌برند که باعث می‌شود به گزینه مناسبی برای سیم کشی ساختمان‌ها تبدیل گردد.

 پیشنهادات و نظرات خود را درباره مقاله مواد اولیه سیم و کابل با فروشگاه سیم و کابل تسلا به اشتراک بگذارید.

به روز رسانی شده در  27 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    جواد محمودی 1401-03-21 پاسخ

    هزینه مشاورتون چنده؟

    رمضان نقدی 1401-03-24 پاسخ

    حرف نداشت

    حقیقی 1401-04-09 پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم

    رضا بهشتی 1401-04-17 پاسخ

    مشاورینتون قابل اعتمادن؟

    جعفر بهشتی 1401-06-03 پاسخ

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    عیسی هامون 1401-07-04 پاسخ

    چجوری می تونیم با کارشناسانتون در ارتباط باشیم

    مجید کرمانی 1401-07-08 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    بهنام عبادی 1401-07-22 پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

    احمد بیاتی 1401-08-01 پاسخ

    چه سایت قشنگی دارین

    غلامحسین شریفی 1401-08-29 پاسخ

    چه مطلب خوبی

    جلیلی 1401-09-13 پاسخ

    خیلی عالی بود