کابل اترنت چیست

کابل اترنت چیست

کابل اترنت چیست: اترنت نوع رایجی از کابل شبکه است که با شبکه‌های سیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های اترنت دستگاه‌هایی مانند رایانه‌های شخصی، روترها و سوئیچ‌ها را در یک شبکه محلی به هم متصل می‌کنند. این کابل‌های فیزیکی از نظر طول و دوام، محدود هستند. اگر کابل شبکه بیش از حد طولانی یا بی‌کیفیت باشد، سیگنال شبکه را به‌خوبی حمل نخواهد کرد. این محدودیت‌ها یکی از دلایل وجود انواع مختلفی از کابل‌های اترنت است که برای انجام وظایفی در شرایط خاص بهینه شده‌اند. کابل اترنت شبیه کابل تلفن سنتی است اما بزرگ‌تر است و سیم بیشتری نیز دارد. هر دو کابل شکل و دوشاخه مشابهی دارند.

اما یک کابل اترنت دارای ۸ سیم است، اما کابل‌های تلفن دارای ۴ سیم هستند. تفاوت دیگری که در این دو کابل وجود دارد این است که کانکتورهای کابل اترنت بزرگ‌تر است. کابل‌های اترنت در رنگ‌های مختلفی وجود دارند، اما کابل‌های تلفن معمولاً به رنگ خاکستری هستند. کابل‌های اترنت به درگاه‌های اترنت وصل می‌شوند که بزرگ‌تر از درگاه‌های کابل تلفن هستند. در رایانه یک پورت اترنت از طریق کارت اترنت روی مادر برد در دسترس قرار می‌گیرد. این پورت معمولاً در پشت کامپیوتر رومیزی یا در کنار لپ‌تاپ قرار دارد.

کابل لن
انواع کابل اترنت

کاربرد کابل اترنت

استفاده از کابل اترنت برای اتصال دستگاه‌ها به اینترنت قابلیت اطمینان بیشتری نسبت به اتصال از طریق Wi-Fi را فراهم می‌کند. شبکه شما تاخیر کمتری خواهد داشت و نگران تداخل سایر دستگاه‌ها خواهید بود. شما دیوار نخواهید بود و غیره. اتصالات اترنت نیز سریعتر از اتصالات Wi-Fi هستند. استفاده از کابل اترنت؛ اطلاعات از یک خط خاص و ثابت عبور می‌کند. این نسبت به Wi-Fi است که سیگنال‌های بی‌سیم را از هر جهت ارسال می‌کند. کارآمدتر است. اطلاعات می‌توانند سریعتر از کابل‌ها عبور کنند. اگر کابل شبکه دارید، می‌توانید این را خودتان آزمایش کنید. انجام آزمایش اتصال شبکه در Speedtest. net از طریق Wi-Fi؛ سپس این تست را هنگام اتصال به کابل شبکه تکرار کنید. سرعت شما به سرعتی که ISP شما تبلیغ می‌کند نزدیک‌تر خواهد بود.‌

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

انواع کابل‌های اترنت

کابل‌های اترنت در دو شکل اصلی وجود دارند که در زیر به بررسی هر یک از آن‌ها پرداخته‌ایم:

کابل‌های اترنت رشته‌ای نوع دیگری از کابل‌های اترنت هستند. ویژگی مثبتی که در این نوع کابل وجود دارد، مقاومت بالای آن در برابر شکستگی و ترک است. این نوع کابل برای راه‌اندازی شبکه‌های خانگی مناسب‌تر هستند. کابل‌های اترنت جامد عملکرد بهتری دارند و محافظت بهتری در برابر تداخل الکتریکی ارائه می‌دهند. آن‌ها همچنین در شبکه‌های تجاری، سیم‌کشی در داخل دیوارهای اداری یا کف ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. برای استفاده از کابل اترنت لازم است تا هر دو سر کابل به‌اندازه کافی به یکدیگر نزدیک باشند تا سیگنال‌ها را سریع دریافت کنند و از تداخل الکتریکی بیرونی برای جلوگیری از وقفه دور باشند. با این حال، این اقدام احتیاطی اندازه شبکه را محدود نمی‌کند، زیرا سخت‌افزارهایی مانند روترها می‌توانند چندین کابل اترنت را در یک شبکه به یکدیگر متصل کنند.

به فاصله بین دو دستگاه قطر شبکه گفته می‌شود. در بسیاری از شبکه‌های خانگی و تجاری فناوری‌های بی‌سیم مانند بلوتوث و Wi Fi جایگزین اترنت شده‌اند. اکثر تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های تلفن همراه پورت شبکه ندارند. این فناوری‌های بی‌سیم در صورتی مفید هستند که کابل در خارج یا در مکان‌هایی با خطر آسیب‌دیدگی سیم اجرا شود. ذکر این نکته حائز اهمیت است که کابل‌های اترنت در مقایسه با وای‌فای مطمئن‌تر هستند. با استفاده از این کابل تداخل در تجهیزات و دیوارها به وجود نمی‌آید. همچنین سرعت انتقال سیگنال‌ها از طریق این کابل سریع‌تر از Wi-Fi است. این مزایا در موارد تجاری از اهمیت بالایی برخوردار است. البته باید بدانید که سرعت انتقال سیگنال‌ها در کابل اترنت به‌سرعت شبکه و فرکانس‌ها نیز بستگی دارد.

کابل اترنت Cat 3 و Cat 5 

 هر دو کابل اترنت Cat 3 و Cat 5 منسوخ شده اند. کابل‌های 5Cat همچنان در حال استفاده هستند، اما باید از خرید آن‌ها اجتناب کنید زیرا کند و قدیمی هستند.

Cat 5e

مخفف کابل Cat 5e (enhanced ) است که به معنی افزایش یافته است. هیچ تفاوت فیزیکی بین کابل‌های Cat ۵ و Cat ۵e وجود ندارد. با این حال، تولید کنندگان کابل‌های Cat 5e  را با استانداردهای دقیق‌تری تهیه می‌کنند تا انتقال سیگنال‌های ناخواسته بین کانال‌های ارتباطی را حذف کنند. Cat 5e در حال حاضر رایج‌ترین کابل است، عمدتا به دلیل هزینه پایین تولید و پشتیبانی و همچنین سریعتر از کابل Cat 5e  است.

Cat 6

کابل‌های Cat 6 پهنای باند بالاتری نسبت به کابل‌های Cat 5 و Cat 5e دارند. این کابل‌ها معمولاً با فویل یا سپرهای بافته شده محافظت می‌شوند. کابل‌های محافظ از کابل‌های جفت پیچ خورده داخل کابل اترنت محافظت می‌کنند تا از تداخل جلوگیری شود. کابل‌های Cat 6 از نظر فنی حداکثر سرعت 10 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می‌کنند، اما این کار را فقط تا فاصله ۵۵ متر انجام می‌دهند. این سرعت دارای قیمت است، به همین دلیل کابل‌های Cat ۶ گرانتر از کابل‌های  Cat 5 و Cat 5e هستند.

Cat 6a

a در Cat ۶a مخفف کلمه  augmented و به معنی تقویت شده است. کابل‌های مبتنی بر این استاندارد که حداکثر دو برابر پهنای باند را پشتیبانی می‌کنند، یک پله بالاتر از کابل‌های Cat 6 هستند. این کابل‌ها همچنین قادر به حفظ سرعت انتقال بالاتر نسبت به کابل‌های طولانی‌تر هستند. کابل‌های Cat 6a دارای سپر یا سپرهایی هستند که ضخامت کافی برای از بین بردن هرگونه تداخل دارند و بنابراین انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به Cat 6a دارند.

Cat 7

کابل‌های Cat 7 با استفاده از جدیدترین فناوری اترنت که به طور گسترده در دسترس است، از پهنای باند و سرعت انتقال بطور قابل توجهی سریعتر از کابل‌های Cat ۶ پشتیبانی می‌کنند. این کابل‌ها گرانتر از کابل‌های ذکر شده در بالا هستند، اگرچه عملکرد بهتر این برچسب قیمت را توجیه می‌کند. کابل‌های Cat ۷ در محدوده ۱۵ متری حداکثر سرعت ۱۰۰ گیگابیت بر ثانیه را به شما می‌دهند و این گزینه برای اتصال مودم‌ها یا روترها به طور مستقیم به دستگاه شما عالی است. کابل‌های Cat 7 همیشه محافظت می‌شوند و از رابط کاربری اصلاح شده GigaGate45 استفاده می‌کنند که با پورت‌های معمولی اترنت سازگار است.

Cat 7a 

Cat 7a در حال حاضر بالاترین مشخصات کابل‌های اترنت را که می‌خواهید خریداری کنید ارائه می‌دهد، اما آن‌ها به طور گسترده در دسترس نیستند و تنها چند گزینه سخت افزاری شبکه را ارائه می‌دهند. سرعت انتقال با Cat 7 تفاوتی ندارد، با این حال کابل‌های Cat 7a پهنای باند کلی (بیش از ۵۰) را بهبود می‌بخشد. این ممکن است در برخی موارد مفید باشد، اما کابل‌های Cat 7a بسیار گرانتر از سایر گزینه‌ها هستند. استفاده از Cat 7a را فقط در موارد بسیار حساس در نظر بگیرید.

کابل اترنت Cat 8

Cat 8 یک فناوری نوظهور است. بنابراین هنوز محصولات مرتبط را در بازار پیدا نمی‌کنید. این استاندارد حداکثر فرکانس 2000 مگاهرتز و حداکثر سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه را در محدوده 30 متر نوید می‌دهد. این فرکانس بالا نیاز به یک سپر دارد، به این معنی که شما هرگز کابل‌های بدون محافظ Cat 8 را پیدا نخواهید کرد. حتی Cat 8 از دو اتصال پشتیبانی می‌کند. بنابراین، تنها سه کابل متصل با طول ترکیبی ۳۰ متر امکان‌پذیر است.

مشخصات قدیمی‌تر، مانند Cat ۶a، دارای چهار کانکتور در مجموع ۵ کابل با فاصله ترکیبی ۱۰۰ متر است. محدودیت فاصله Cat 8 سرعت ۴۰ گیگابیت بر ثانیه و انرژی مورد نیاز را تضمین می‌کند. کابل‌های Cat 8 گران هستند.

انواع کابل‌ اترنت

حداکثر پهنای باندحداکثر سرعت انتقالکتگوری
100 MHz100 MbpsCat 5
100 MHz1,000 MbpsCat 5e
250 MHz1,000 MbpsCat 6
500 MHz10,000 MbpsCat 6a
600 MHz10,000 MbpsCat 7
1,000 MHz10,000 MbpsCat 7a
کابل شبکه
Ethernet

نکاتی در مورد انتخاب کابل شبکه مناسب

در کنار شناسایی نوع مناسب کابل شبکه برای سرویس اینترنتی خود، عوامل دیگری نیز وجود دارد که ممکن است بخواهید هنگام خرید به آن‌ها توجه کنید.

طول کابل را در نظر بگیرید – طول کابل‌های اترنت از ۳ تا ۳۰۰ فوت یا بیشتر متغیر است. در مورد مجاورت روتر و دستگاه‌هایی که می‌خواهید متصل شوید؛ به فکر تهیه کابل با لوله مناسب باشید. به یاد داشته باشید که برای هر متر کابل خریداری شده باید هزینه بیشتری بپردازید.

کابل‌های مسی خالص را انتخاب کنید – تولید کنندگان کابل اترنت از روکش مس مسی یا مسی خالص استفاده می‌کنند. مس خالص اتصال بهتری را برای شما فراهم می‌کند. بنابراین هنگام خرید کابل اترنت، به دنبال کابل مسی خالص باشید. دارای کابل‌های روکش دار معروف به CCA است که ممکن است کمی ارزان‌تر باشند اما کیفیت اتصال یکسانی ندارند.

بپرسید نصب کننده شما از چه کابلی استفاده می‌کند – نصب کننده شبکه شما از کابل‌ها تا نصب کننده مودم و روتر شما استفاده می‌کند. از آن‌ها بپرسید که از چه نوع کابلی استفاده می‌کنند و اگر اتصال برای شما مناسب نیست، کابل با کیفیت بهتر را درخواست کنید.

 

چگونه کابل اترنت مناسب برای کسب و کار خود انتخاب کنیم؟

کابل‌های اترنت برای اتصال دستگاه‌ها به شبکه طراحی شده اند. در واقع، همه کابل‌های اترنت یکسان نیستند. اگر قصد دارید از این کابل استفاده کنید، اما نمی‌دانید کدام نوع برای شما مناسب است، نگران نباشید. بسیاری از کاربران با این مشکل روبرو هستند. درک و تفسیر نام اترنت و اصطلاحات فنی مربوط به آن، مانند بسیاری از موارد دیگر در دنیای فناوری پیشرفته امروزی، می‌تواند مشکل ساز باشد.

سخن آخر

برای تهیه و خرید انواع کابل از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت سیم و کابل تسلا با ما در تماس باشید.🛒

 پیشنهادات و نظرات خود را درباره مقاله کابل اترنت چیست به اشتراک بگذارید.

به روز رسانی شده در  28 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    ابوالقاسم مومنی 1401-04-06 پاسخ

    خیلی خوشحالم که هستین

    عباسعلی اسلامی 1401-04-11 پاسخ

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم 😍

    ابوالفضل بهرامی 1401-04-15 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

    علی محمد توفیق 1401-04-31 پاسخ

    مهندس جان عالی بود

      barekat 1401-05-03 پاسخ

      ممنون

    رسول نهاوندی 1401-05-07 پاسخ

    مطالب بی نظیر بود

    مجید قربانی 1401-06-10 پاسخ

    ایول

    مجتبی نجفی 1401-07-13 پاسخ

    حرف نداری

    عباس مددی 1401-08-03 پاسخ

    گروه واتساپی هم دارید؟

    حبیب الله بهبهانی 1401-08-18 پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین

    خلیل ابراهیمی 1401-09-25 پاسخ

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه