کابل سازمانی چیست

کابل سازمانی چیست

کابل سازمانی، نوعی کابل برق مورد استفاده جهت تامین و توزیع برق هستند. این نوع کابل‌ها در واقع متشکل از مجموعه‌ای از سیم‌های در کنار هم است که به وسیله یک پوشش یا غلاف عایق آن‌ها صورت می‌گیرد. باید گفت ویژگی‌هایی خاصی برای هر کابل برق تعریف می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها نوع، جنس عایق، ولتاژ کابل و کابل‌های چند سیم را می‌توان نام برد. البته اولین چیز مشخص شدن نوع آن خواهد بود. با توجه به اینکه انواع گوناگونی از این نوع کابل‌ها تولید و وارد بازار سیم و کابل می‌شود و ویژگی‌های خاصی در هر کدام از آن‌ها وجود دارد که دسته‌بندی آن‌ها در گروه‌ها و با نام‌های متفاوتی صورت می‌گیرد. بنابراین طبقه‌بندی سیم برق سازمانی در لیست سیم با کد مشخصه‌های NYCY یا NYCWY انجام می‌شود.

کابل سازمانی چیست

کاربرد کابل سازمانی

کابل سازمانی در موارد مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد، به همین دلیل در انواع متنوعی طراحی و به تولید می‌رسد. در نظر گرفتن مواردی مثل مواد سیم، مقاومت سیم، مواد عایق، ساخت کابل و محل استفاده از کابل برای هر نوع کابل سازمانی منجر به انتخاب درست با بهترین کاربرد خواهد شد. باید گفت که به صورت کلی از کابل‌های سازمانی در هر بخشی که به محافظت الکتریکی و مکانیکی نیاز شود، قابلیت به کارگیری دارد. برای توزیع و تامین برق مصرفی صنعتی و یا خانگی کابل سازمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اندازه‌هایی مختلفی از کابل‌های سازمانی در فهرست کابل‌هایی قرار دارند که در پست‌های توزیع و انتقال نیرو به کار می‌روند. علاوه بر آن لایه هم مرکز موجود در این نوع کابل‌ها به عنوان رسانای اتصال زمین (ارت) یا شیلد در داخل کانال‌های کابل‌کشی کاربرد دارند. از جمله کاربردهای دیگر کابل سازمانی به عنوان روشنایی کوچه و خیابان، کنتورهای خانگی، حفاظ خنثی و کابل کنترلی در ارسال پالس‌های کنترلی می‌توان نام برد که درون آب، زیر خاک، فضای باز و فضای بسته مثل داخل ساختمان استفاده می‌شوند.

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

ساختار کابل سازمانی

هادی مرکزی کابل سازمانی از جنس‌های مختلف از جمله کابل آلومینیوم و در بیشتر مواقع مسی ساخته می‌شود که به صورت تک هسته و یا چند هسته‌ای وجود دارند که عایق آن‌ها از نوع pvc می‌باشد. همچنین از pvc به عنوان روکش میانی و ترکیب متناسبی از pvc برای روکش نهایی در ساختار کابل به کار می‌رود.

انواع کابل‌های سازمانی

با توجه به ولتاژ، میزان تحمل ولتاژ و موقعیت مکانی انواع تقسیم‌بندی انواع کابل‌های سازمانی صورت می‌گیرد.

◀ انواع کابل بر اساس موقعیت مکانی:

کابل ساختمانی
کابل زمینی
کابل هوایی

ساختار کابل سازمانی

◀ انواع کابل سازمانی با توجه به ولتاژ:

فشار ضعیف
فشار متوسط
فشار قوی

◀ انواع کابل با توجه به تحمل فشار:

کابل‌های فشار ضعیف در ولتاژ ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ وات
کابل‌های فشار قوی در ولتاژ بالاتر از ۳۶۰۰ وات

مشخصات فنی کابل سازمانی

این نوع از کابل‌ها به صورت حلقه‌های ۱۰۰ متری بسته‌بندی می‌شوند. از پی وی سی (نوعی پلاستیک مقاوم) است به عنوان روکش آن‌ها به کار می‌رود که دمای منفی ۵ تا مثبت ۷۰ درجه سانتی‌گراد محدوده دمای قابل تحمل آن است و در دماهای دیگر احتمال آسیب به روکش کابل هست. از مس گرم شده کلاس ۱ و ۲ به عنوان هادی در ساختار این کابل‌ها وجود دارد.

کابل‌های سازمانی از مقاومت بالایی در مقابل گرد و غبار و رطوبت برخوردار هستند ولی باید گفت انعطاف و شکل‌پذیری آن‌ها بر خلاف کابل افشان کم است. این محصول دارای نشان استاندارد ملی از اداره استاندارد ایران است و دسترسی به آن آسان بوده و قیمت تمام شده آن برای مشتری مناسب خواهد بود. کابل‌هایی که دارای کد مشخصه NYCY و NYCWY در فهرست کابل‌های سازمانی قرار می‌گیرند. این نوع کابل‌های تولیدی ایران قابل رقابت با نمونه‌های خارجی بوده و جایگاه خوبی را به خود اختصاص داده است.

✍️ سخن نهایی

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «کابل سازمانی چیست» همراهی نمودید؛ نظرات و سؤالات خود را برای سیم و کابل تسلا کامنت کنید.

به روز رسانی شده در  26 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    حمیدرضا همت 1401-09-18 پاسخ

    مهندس جان عالی بود

    امیرحسین آشوری 1401-10-05 پاسخ

    مشاوره آنلاین از چه طریقی صورت می گیره؟

    حبیب الله شکری 1401-10-17 پاسخ

    دمتون گرم

    غلامعلی نادری 1401-11-01 پاسخ

    هزینه مشاوره آنلاین و حضوری باهم متفاوته

    رامین حیدری 1401-11-12 پاسخ

    راه های ارتباطی شما به چه صورت است

    ابوالفضل هاشمی 1402-01-27 پاسخ

    بسیار گویا و شفاف بیان کردید

    حسینعلی رحمانی 1402-02-18 پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین

    حسن عباسی 1402-03-22 پاسخ

    مثل همیشه عالی و کاربردی

    مصطفی پناهی 1402-04-14 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    غلام طالب زاده 1402-05-14 پاسخ

    حساب توییتری هم دارید؟

    میثم زنگنه 1402-05-19 پاسخ

    چطوری می تونم باهاتون ارتباط بر قرار کنم