کابل شیلد دار

کابل شیلد دار

کابل شیلد دار چیست؟

کابل شیلد دار : در بسیاری از موارد لازم است که اطلاعات موجود در کابل را در برابر تداخلات مکانیکی و تداخلات الکتریکی محافظت کنند، به همین دلیل کابل‌ها را شیلد دار طراحی و تولید می‌کنند. شیلد یک لایه محافظ داخلی است که می‌تواند با دو متریال مس و آلومینیوم ساخته شود. در بسیاری از موارد این امکان وجود دارد که شیلد را از طریق لایه بیرونی پوشش بدهند. مثلا زمانی که در ساختار داخلی یک کابل دو رشته سیم در کنار هم قرار داده می‌شوند، می‌‎توان یک لایه شیلد را روی آن‌ها قرار داد. اگر در یک کابل از شیلد استفاده نشود ممکن است که نویزهای الکتریکی روی اطلاعات موجود در کابل تاثیر بگذارند، که در این صورت اطلاعات موجود به درستی انتقال داده نمی‌‎شوند؛ بنابراین سیگنال‌هایی که دریافت می‌شوند از خطاهای زیادی برخوردار خواهند بود.

 

انواع مختلف کابل شیلددار به دلیل لایه شیلدی که در ساختار خود دارند، نسبت به کابل‌های معمولی از ضخامت بیشتری برخوردار هستند. اصولا به‌ دلیل شیلد مسی و یا آلومینیومی که در این کابل‌ها استفاده می‌‎شود، قیمت آن‌ها بیشتر از کابل‌های معمولی خواهد بود. بنابراین اگر قیمت برایتان مهم نیست می‌توانید این کابل‌ها را تهیه کنید و از کیفیت و عملکرد آن‌ها لذت ببرید؛ اما در غیر این صورت می‌توانید کابل‌های معمولی را تهیه و خریداری کنید. در واقع در کارخانه‌ها و یا محیط‌های صنعتی نویزهای مختلفی وجود دارد که در نهایت منجر به تداخل امواج مغناطیسی می‌‎شوند، این تداخل به اطلاعات آسیب وارد می‌کند؛ در این مکان‌ها از کابل شیلد دار استفاده شود.        

کابل شیلد
کابل شید دار

کاربرد و موارد مصرف کابل شیلد دار

در هر مکانی که پارازیت و نویز وجود دارد، احتمال است که کابل در معرض بارهای الکتریکی باشد، که در این صورت بایستی از کابل‌های شیلد دار استفاده شود. در بسیاری از محیط‌ها شدت امواج الکترومغناطیسی خیلی زیاد است و یا این که در مکان‌هایی که تداخل میدان مغناطیسی بیش از حد دیده می‎شود، می‎توان از انواع کابل‌‎های شیلد دار بهره گرفت. کاربردهای دیگر عبارت‌اند از:

  1. استفاده از کابل شیلد دار در اطراف دکل‌های ارتباطی و مخابراتی: معمولا در اطراف دکل‌های ارتباطی و مخابراتی، کابل‌‎های استفاده شده در معرض بارهای الکتریکی قرار می‌‎گیرند و حتی میزان شدت امواج الکترومناطیسی بسیار بالا خواهد بود. به همین دلیل در سیم کشی و اتصال دیتای مخابراتی از کابل‌های شیلد دار استفاده می‌شود تا از ورود نویز جلوگیری شود.
  2. در مراکز اطلاعاتی: با استفاده از این نوع کابل در مراکز اطلاعاتی از تخریب داده‌‎ها جلوگیری به عمل می‌آید.
  3. مراکز صنعتی: برای اتصال اجزای دستگاه‌‎های موجود در خط تولید همچون تجهیزات حمل و نقل مکانیکی و ماشین افزارها می‌‎توان از کابل‎‌های شیلد دار بهره گرفت چرا که بهترین گزینه خواهد بود.
  4. صنعت برق: در اغلب سیستم‌های برق‌رسانی فشار قوی و فشار متوسط از کابل‌‎های شیلد دار استفاده می‌شود؛ لذا با برخورد کابل فشار قوی با زمین، میدان الکترواستاتیک ایجاد می‎‌شود و در نهایت منجر به تولید شوک‌های الکتریکی می‎‌شود.

علاوه بر کاربردهایی که برای این کابل‎‌ها ذکر شد می‌‎توان به موارد دیگری همچون تجهیزات و ماشین آلات آزمایشگاهی، شبکه دوربین‎‌های مداربسته و… اشاره کرد.    

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

انواع کابل شیلد دار

اساسا کابل‌‎های شیلد دار مانند هر کابل دیگری در انواع مختلف روانه ازار می‌‎شوند که هر کدام از آن‎ها کاربرد و مشخصات فنی مخصوص به خود را دارند. از جمله انواع کابل‎‌های شیلد دار می‎‌توان به مواردی همچون کابل فویلی، کابل بافته شده، کابل شیلد دار قدرت، کابل شیل دار فرمان و کنترل، کابل شیلد دار افشان و کابل شیلد دار مفتولی اشاره کرد. در ادامه هر کدام از آن‎‌ها را مورد بررسی قرار می‎‌دهیم:

کابل فویلی

کابل‌‎های فویلی که تولید می‎‌شوند در ساختار خود از یک ورقه نازک مسی و یا آلومینیومی برخوردار است. برای این که قدرت سیم بهتر شود فویل مربوطه را به یک حامل پلی استری متصل می‎‌کنند. در واقع کابل‎‌های فویلی را به نام کابل شیلد دار نواری هم می‎‌شناسند.    

 

کابل بافته شده

کابل‎‌های بافته شده معمولا در محیط‎‌های صنعتی کاربرد دارند و به صورت شبکه‌ای از سیم‎‌های مسی بافته شده هستند. در واقع کابل‌های بافته شده نسبت به کابل‎ فویلی پوشش کمتر و ضعیف‌تری دارد اما از مقاومت بسیار عالی برخودار هستند. اساسا این کابل می‎‌تواند که 70 الی 90 درصد در مقابل امواج الکترومغناطیسی محافظت را امکان پذیر کند.

 

کابل شیلددار قدرت

لازم است که کابل‎‌های قدرت دارای شیلد باشند  چرا که در شرایطی همچون فضاهای باز، زیر خاک، داخل آب و … استفاده می‎‌شوند؛ بنابراین باید از مقاومت بالایی برخوردار باشند. کاربرد این نوع کابل‎‌های قدرت برای تابلوی توزیع برق است که معمولا برای روشنایی مخابرات و نیروگاه‌ها و … مورد استفاده همگان قرار می‎‌گیرد.

 

کابل شیلددار فرمان و کنترل

اساسا به منظور انتقال سیگنال‎‌های دیجیتال و آنالوگ از کابل‌‎های کنترل و فرمان مورد استفاده قرار می‎‌گیرند. اساسا کابل‎های کنترل و فرمان در دسته کابل‌‎های فشار ضعیف هستند. فراموش نکنید که در انتقال داده‌‎ها ممکن است میدان‎‌های مزاحمی وجود داشته باشد که این میدان‎‌ها تاثیر مخربی روی کابل می‎گذارند.

 

کابل شیلددار افشان

گفتنی است که یک نمونه دیگر از کابل‎‌های شیلد دار که طراحی و تولید می‎‌شوند کابل شیلد دار افشان است. معمولا این نوع کابل‎‌های شیلد دار را در تابلوهای فرمان مورد استفاده قرار می‎‌دهند، در واقع در این کابل‎‌ها شیلد بافته شده مسی قلع اندود وجود دارد.       

 

کابل شیلد دار مفتولی

این کابل‎‌های شیلد دار مقاومت کمتری نسبت به کابل‌‎های افشان دارند و معمولا در کابردهای فشار قوی مورد استفاده قرار می‎گیرند. اصولا این کابل‌ها در جهت جلوگیری از ‎به هدررفتن انرژی برق و کنترل کردن نوسانات شیلد دار می‎‌شوند و با لایه شیلد پوشش داده می‎‌شود. 

Shielded cable
نوعی از کابل با محافظ
سخن آخر

برای تهیه و خرید انواع کابل از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت سیم و کابل تسلا با ما در تماس باشید.🛒

 پیشنهادات و نظرات خود را درباره این مقاله به اشتراک بگذارید.

به روز رسانی شده در  28 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    کریم مرادخانی 1401-04-12 پاسخ

    خرید آنلاین هم دارید

    مهران شجاعی 1401-05-10 پاسخ

    شما پیج اینستا هم دارین؟

    علی فاظلی 1401-06-15 پاسخ

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

    قربانعلی محرابی 1401-06-23 پاسخ

    ایول

    امیر نوروزی 1401-06-29 پاسخ

    میتونم شماره فروشگاه را داشته باشم؟؟

    مسعود لطفی 1401-07-05 پاسخ

    مهندس جان عالی بود

    میلاد زمانی 1401-07-07 پاسخ

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

    مهران بخشی 1401-08-18 پاسخ

    هزینه مشاورتون چنده؟

    محمود خوش نیت 1401-09-04 پاسخ

    سلام عالی بود

    یوسف جعفری 1401-10-20 پاسخ

    بی نظیر هستید

    حبیب توسلی 1401-11-06 پاسخ

    این موضوع یکی از موضوعات موردعلاقه منه