سیم کشی ساختمان

سیم کشی ساختمان

برای انجام دادن سیم کشی ساختمان لازم است که حرفه‌ای باشید و برای حرفه‌ای بودن هم بایستی تلاش و تجربه داشته باشید. سیم کشی کردن ساختمان‌ها یکی از اصلی‌ترین مراحل آماده‌سازی و ساخت یک ساختمان است که برای انجام آن مستلزم رعایت استانداردهای مختلف هستید. اگر سال‌های سال در این زمین کار کنید باز هم متوجه می‌شوید که نکات جدیدی هست که بایستی آن‌ها را رعایت کنید تا به نتیجه دلخواه خود برسید. سیم کشی ساختمان بایستی کاملا بر حسب قوانین و آیین نامه‌های اجرایی انجام شود.

سیم کشی ساختمان

اصول سیم کشی ساختمان

1. استفاده کردن از تجهیزات (سیم و کابل) استاندارد و مناسب طبیعتا به هزینه بیشتری احتیاج دارد. به هر اندازه‌ای که تجهیز تهیه شده ایمنی بیشتری داشته باشد به راحتی فرسوده، پاره نمی‌شود و احتمال برق گرفتگی و آتش سوزی و اتصالی را به حداقل می‌رساند. هزینه تعمیرات و مصرف برق هم به اندازه قابل توجهی کم می‌شود.

2. برای این که تمام اتصالات به درستی انجام شوند بایستی که دقت و تمرکز بالایی داشته باشید و آن‌ها را کاملا محکم کنید. با وجود اتصالات قوی جریان به خوبی عبور می‌کند و وجود خطا به حداقل می‌رسد.

3. نکته مهم و قابل توجه دیگر در این سیم کشی سیم ارت است. این سیم بایستی برای حفاظت از لوازم برقی مورد توجه قرار بگیرد که خطرات و نشتی جریان به وجود نیاید.

4. به ضخامت و نوع و تعداد سیم‌ها برای سیم کشی ساختمان توجه کنید چرا که هر سیم برای کاربرد مخصوصی استفاده می‌شود. برای مثال در سیم کشی پریز سالن‌ها، کولر آبی، اتاق‌ها از سیمی به نمره ۲.۵ استفاده می‌کنند اما برای لوسترها، لامپ‌ها، هالوژن‌ها از سیم نمره ۱.۵ استفاده می‌کنند.

ابزار سیم کشی ساختمان

برای انجام سیم کشی خانه چه ابزاری لازم داریم؟

برای انجام سیم کشی ساختمان بایستی ابزارهای مخصوص این کار را تهیه کنید. در ادامه این ابزارها را معرفی می‌کنیم:

👈🏻 یک دریل چکشی یا چکش و قلم: برای افراد تازه کار وجود یک دریل چکشی و یا چکش و قلم ضروری است. که با استفاده از آن بتوانند شیار زنی و سوراخ کاری را انجام دهند.

👈🏻 تیغ موکت بر: برای سیم کشی خانه لازم است لوله‌های خرطومی برق یا لوله‌های PVC در اندازه‌های مورد نیاز برش داده شوند به همین علت به تیغ موکت بر احتیاج است.
تراز: برای حفظ استانداردهای سیم کشی بایستی که پریزها، قوطی‌های کلید، قوطی فیوز و… کاملا هم سطح باشند؛ که این کار با تراز امکان‌پذیر است.

👈🏻 ریسمان رنگی: گاه‌ی اوقات به دلیل بزرگی ساختمان و زیاد بودن تعداد کلید و پریزها برای این که آن‌ها را در یک ارتفاع از کف قرار دهید در کنار تراز از ریسمان رنگی استفاده کنید.

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

👈🏻 شیلنگ تراز: ساختمان که در حال ساخت و ساز است بایستی برق کاری شود اما سطح آن یکدست و هموار نیست. بنابراین برای مشخص کردن اندازه ارتفاع کلید و پریزها بایستی از شیلنگ تراز زنی استفاده کنید.

👈🏻 متر: از جمله تجهیزاتی است که برای اندازه گیری فاصله‌ها استفاده می‌شود. متر‌ها انواع مختلفی دارند و از نظر طول به 100 تا 1000 متر می رسند.

👈🏻 مولتی متر: مولتی متر برای تست جریان برق استفاده می‌شود. اندازه گیری دقیق ولتاژ و جریان و مقاومت الکتریکی توسط مولتی متر انجام می‌شود.

سیم لخت کن: سیم لخت کن از جمله تجهیزاتی است که برای جدا کردنعایق و پوشش سیم در هنگام انجام کار استفاده می‌شود. دارای دسته ای عایق است.

⭐⭐⭐⭐⭐

مطالعه سیم کشی کولر آبی در فروشگاه سیم و کابل تسلا

⭐⭐⭐⭐⭐

👈🏻 چسب نواری برق: چسب نوار برق برای عایق بندی اتصالات روی دیوار و کلید برق و سیم‌ها استفاده می‌شود. برای پوشاندن سیم‌های لخت نیز قابل استفاده است.

👈🏻 دستگاه تشخیص ولتاژ: این دستگاه برای تشخیص وجود جریان در مدار به کار برده می‌شود. توسط این دستگاه می توان از قطعی یا وصلی جریان برق اطمینان حاصل نمود.

👈🏻 انبردست: انبردست به صورت مدام در سیم‌کشی ساختمان استفاده می‌شود. انبردست به افزایش نیروی دست کمک می کند و با داشتن دسته ای عایق سبب افزایش اصطکاک می‌شود. لذا به راحتی می توان انواع سر سیم را برید یا پیچ داد.

👈🏻 چراغ قوه: چراغ قوه برای بررسی وضعیت پنل به کار برده می‌شود.با توجه به اینکه در تابلو برق و پنل‌های برقی نور کافی وجود ندارد، از چراغ قوه برای ایجاد روشنایی استفاده می‌شود.

👈🏻 تراز: از تراز برای میزان نصب درست کلید و پریز و خروجی و درگاه‌ها استفاده می‌شود. تراز از دقت اندازه گیری بالایی برخوردار است.

👈🏻 سیم چین: سیم چین برای قطع اتصالات ضعیف استفاده می‌شود. می‌تواند مدار‌ها و سایر اتصالات را قطع نماید. دارای دسته عایق است.

👈🏻 پیچ گوشتی: پیچ گوشتی انواع مختلفی دارد. به دو دسته چهارسو و دو سو تقسیم می‌شوند. از این ابزار برای سیم‌کشی توکار و بستن انواع پیچ استفاده می‌شود.

نقشه سیم کشی ساختمان به روش توکار

این نوع سیم کشی خانه (روش توکار) در سه مرحله کلی انجام می‌شود وهله اول هنگام ساخت ساختمان، وهله دوم بعد از کف کاری، سفید کاری، کاشی کاری است و وهله سوم بعد از نقاشی و تمام شدن کف کاری انجام می‌شود. در ابتدای کار لازم است نقشه ساختمانی که شامل بخش‌هایی همچون سوکت‌های برق، سیستم روشنایی و صوتی، آیفون، تلفن، فن کویل، موتورخانه‌ها و… ترسیم شوند و سپس به وهله اجراء برسد.

جعبه‌های برقی که برای نصب کردن کلید و پریزها هستند را روی دیوار نصب کنید. بر حسب نقشه مکان‌هایی که برای نصب کلید و پریزها و یا جعبه فیوز هستند را بایستی قوطی‌گذاری کرد و آن‌ها را محکم کنید. زمانی که تمام جعبه‌ها تراز شدند بایستی مسیر لوله‌ها با استفاده از دستگاه شیارزن و شابلون را مشخص کنید. حال توسط شابلون کلید و پریزها را به صورت تراز و دقیق روی دیوار نصب کنید.

لوله‌ها و لوله پولیکاها را برای ورودی و خروجی سیم‌ها به داخل جعبه فیوز را نصب کنید. حال بایستی که برای ورود کابل کشی برق تلفن، آنتن ماهواره و… سینی‌های برق را در جای خود فیکس کنید و جعبه فویز را نصب کنید. در مرحله دوم کابل کشی از جعبه فیوز، سیم‌گذاری داخل لوله پلیکا، کابل کشی تلفن و… و عایق کاری و سیم کشی بیرون ساختمان در مرحله دوم صورت می‌گیرد. در وهله سوم سیم کشی ساختمان معمولا کلید و پریزها نصب می‌شوند و آن‌ها را تراز می‌کنن، آیفون تصویری نصب می‌شود، فیوزها داخل جعبه فیو نصب می‌شوند و… کارهایی از این قبیل صورت می‌گیرد.

روش‌های سیم کشی در مدل توکار

روش‌های سیم کشی در مدل توکار

موقعیت‌سنجی در سیم کشی توکار ساختمان بسیار مهم است. یعنی یک کارشناس برقکار بایستی با حفظ معیارهای مهم بهترین و اقتصادی‌ترین روش را اجراء کند. در ادامه متداول‌ترین روش‌های سیم کشی را بررسی می‌کنیم:

۱. سیم کشی توکار توسط جعبه تقسیم

این روش متداول‌ترین روش سیم کشی ساختمان در گذشته بود. در این روش در یک نقطه‌ای معین از دیوار یک عدد جعبه تقسیم قرار می‌دادند. سیم‌های لازم و ضروری از داخل این جعبه به بیرون هدایت می‌شدند. این روش در حال حاضر انجام نمی‌شود و غیر قانونی هم است.

2. سیم کشی توکار توسط جعبه کلید و پریز

در این روش سیم کشی یک فضا در داخل دیوار برای جعبه کلید و پریز در نظر می‌گیرند. علاوه بر حفظ زیبایی دیوار با باز کردن پیچ‌های بخش بیرونی کلید و پریز می‌توان به سیم‌های داخلی دسترسی داشت.

3. سیم کشی توکار توسط جعبه فیوز

با توجه به میزان برق مورد نیاز در هر بخش ساختمان می‌توانید با کنترل چگونگی توزیع برق و هدایت سیم‌ها به داخل جعبه فیوز از آن جا، جای آن‌ها را عوض کرد. مزیتی که در این سیم کشی وجود دارد این است که با بروز مشکلات فنی و نیاز به بررسی دوباره، به راحتی می‌توان عیب‌یابی را انجام داد. این روش نسبت به سایر روش‌ها بسیار پر هزینه است.

مراحل سیم کشی خانه چیست؟

در صورتی که برق کاری یک ساختمان به مراحل مختلفی تقسیم شود، روش کار بسیار آسان خواهد بود. به همین دلیل این مراحل را در یک نگاه کلی بیان می‌کنیم:

◀ انتخاب کردن نوع سیستم برق کشی.
◀ تهیه و طراحی کردن نقشه یا طراحی پلان برق کاری.
◀ علامت‌گذاری کردن اجزایی همچون محل قوطی‌های برق، کلید و پریزها، روشنایی روی دیوارها و سقف‌ها.
◀ نصب و راه اندازی قوطی‌های برق روی دیوار. 
◀ برای عبور دادن لوله‌های مختلف بایستی دیوارها را شیار زنی کرد. 
◀ بایستی لوله‌گذاری انجام شود. 
◀ حال سیم کشی‌های مربوطه را انجام دهید. 
◀ می‌توانید تجهیزات روشنایی را نصب و راه اندازی کنید. 

مراحل سیم کشی خانه چیست؟

ترفندهای طلایی سیم کشی ساختمان

برخی ترفندها که برای راحتی کار شما بسیار موثر واقع می‌شوند را در ادامه بررسی می‌کنیم:

۱. کلاف کردن کابل بدون این که پیچ بخورند

زمانی که از کابل روکش پلاستیکی استفاده می‌کنید در ابتدا کابل را صاف کنید و آن را از داخل سوراخ دیوار به سمت بیرون بکشید. اگر کابل از مرکز کلاف به سمت بیرون کشیده شود قطعا زمانی که از سوراخ به بیرون کشیده شود کج می‌شود. برای حل این مشکل بایستی فقط چند حلقه را از کلاف باز کنید. کابل‌ها را از سمت مرکز حلقه روی زمین پرتاب کنید سپس به سمت راست پیش بروید و آن را صاف کنید. با انجام این روش کابل داخل روکش پلاستیکی خود می‌ماند و عبور دادن آن از دیواره‌ها راحت‌تر می‌شود.

2. منظم کردن جعبه تقسیم

برای مرتب بودن جعبه تقسیم لازم است که سیم‌های بدون برق را با استفاده از پیگتیل جمع کنید و آن‌ها را به‌هم کنید و آن را با استفاده از پیگتیل پشت جعبه بگذارید. می‌توانید سیم نول را هم به این شکل جمع کنید اما برای سیم فاز آن را کاملا بپوشانید و سپس در پایین جعبه آن را به جلو و یا عقب بچرخانید. برای جدا کردن آن از سایر دسته‌ها می‌توانید با یک کلاهک اتصال آن را بپوشانید. با مرتب شدن سیم‌ها یه این روش برای چرخاندن سوئیچ به مشکل خاصی بر نخواهید خورد.

3. پوشش کابل فیدر زیرزمینی را جدا کنید

این کابل‌ها دارای یک پوشش پلاستیکی هستند که باعث می‌شود در زمین راحت‌تر بچرخند. حال می‌توانید که پوشش این کابل را جدا کنید. بهترین راه حل برای جدا کردن سیم‌های سیاه و سفید از هادی مسی شروع کنید. مطمئن شوید که به سیم‌های جداگانه نرسیدید این کار را انجام دهید و آن‌ها را از هم جدا کنید. می‌توانید با استفاده از سیم چین یا انبردست پوشش عایق را جدا کنید. روکش سیاه هم به این روش جدا کنید در نهایت آن را با قیچی یا چاقو ببرید.

استانداردهای سیم‌کشی ساختمان

در بحث سیم‌کشی ساختمان استاندارد‌های بسیاری مطرح می‌شود. این استاندارد‌ها عبارتند از:

✔️استاندارد‌های فاصله: این استاندارد‌ها شامل فاصله‌های مناسب برای پریز‌های برق، تلفن و آنتن و کلید‌های ساختمانی از کف است. فاصله کلیدها از کف برابر با 110 تا 120 سانتی متر باشد. فاصله پریز‌های برق و آنتن از کف 30 تا 40 سانتی متر باشد. فاصله جعبه فیوز ساختمان از لوله‌های گاز و آب 1 متر باشد و فاصله آویز لامپ‌ها از سقف 30 تا 50 سانتی متر باشد. فاصله قوطی‌ها از چارچوب ساختمان 15 تا 25 سانتی متر باشد.

 

✔️استاندارد‌های سطح مقطع سیم: این استاندارد شامل سطح مقطع سیم‌های بکار برده در سیم‌ کشی ساختمان است که باید بین 1.5 میلی متر تا 4 میلی متر باشد. سیم‌های استفاده شده برای پریز باید 2.5 باشد. سیم‌های استفاده شده به عنوان سیم اصلی باید دارای سطح مقطع 4 میلی متر باشد. سیم‌های کولر آبی با سطح مقطع 2.5 و کولر گازی سطح مقطع 4 باشد. هر یک از سیم‌ها با توجه به سطح مقطع امکان عبور میزان جریان خاصی را فراهم می‌کنند. اگر به درستی انتخاب نشود باعث بروز مشکلاتی چون اتصال کوتاه در مدار می‌شود.

 

✔️استاندارد ظرفیت فیوز‌ها در سیم‌کشی ساختمان: این استاندارد شامل ظرفیت فیوز با توجه به بخش‌های مختلف ساختمان است. طرفیت فیوز‌های روشنایی 10 آمپر و ظرفیت فیوز برای پریز‌ها 16 آمپر، ظرفیت فیوز برای کولر گازی و فیوز اصلی ساختمان 20 آمپر است. ظرفیت فیوز برای کنتور ساختمان 25 آمپر است. در صورتی که ظرفیت فیوز به درستی انتخاب نشود، ممکن است در دراز مدت حوادث غیر مترقبه ای را ایجاد کند. فیوز بخش اصلی سیم‌ کشی ساختمان محسوب می‌شود. در صورتی که در هر یک از بخش های ساختمان مشکلی ایجاد شود، فیوز مدار را قطع می‌کند و از بروز حادثه جلوگیری می‌نماید. لذا باید از میزان جریان ورودی پشتیبانی نموده و توانایی قطع آن را داشته باشد.

سخن پایانی

در این مطلب “سیم کشی ساختمان” را به صورت تخصصی مورد بررسی قرار دادیم.سیم و کابل تسلا آماده خواندن نظرات و پیشنهادات شما عزیزان می‌باشد.

به روز رسانی شده در  26 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    حامد حمیدی 1401-04-10 پاسخ

    کجا می تونم اطلاعات کاملتری درباره این موضوع پیدا کنم

    میلاد بهبهانی 1401-05-19 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین بنده ارسال کنین

      adminsimcabletesla 1401-05-25 پاسخ

      آدرس: لاله زار جنوبی، کوچه ملانوروزی، پاساژ خندان، همکف پلاک۸

    عبدالله زارعی 1401-06-05 پاسخ

    خیلی خوشحالم که هستین

    محمود بیات 1401-06-09 پاسخ

    مثل همیشه عالی و کاربردی

    فرهاد فاظلی 1401-06-13 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنینم چجوری باهاتون ارتباط بر قرار کنم

    رمضان عبدالهی 1401-07-28 پاسخ

    حرف نداشت

    علی رضا محمودی 1401-08-07 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    نادر زارعی 1401-08-13 پاسخ

    چقد خوبین شما

    قاسم آزادی 1401-09-02 پاسخ

    مطلب خوبی بود همکار گرامی

    حمید موسوی 1401-09-08 پاسخ

    مرسی