تعمیر کابل کواکسیال

تعمیر کابل کواکسیال

کابل کواکسیال در اصل از یک هسته مرکزی مسی دارای پوشش‌های پلی‌اتیلن تشکیل شده و به‌عنوان عایقی مناسب برای جلوگیری از افت جریان ولتاژ کار خواهد کرد. از کابل کواکسیال در برخی از صنایع برقی و الکترونیکی از قبیل ابزار دقیق، تولید آنتن‌هـای تلویزیـونی و دوربین‌هـای مداربسته استفاده می‌شود. این نوع کابل در کل به میزان زیادی در صنایع مختلف استفاده می‌شود و آشنا بودن افراد با نحوه تعمیر کابل کواکسیال در صورت خرابی بسیار مهم و ضروری است.

از علت‌های خرابی این نوع کابل عموماً می‌توان به تحت‌فشار بودن کابل کواکسیال و یا وارد شدن انواع مختلف ضربات به بدنه کابل اشاره کرد. به‌صورت کلی انواع کابل کواکسیال آسیب‌دیده را می‌توان با استفاده از وسایل مناسب و موردنیاز تعمیر کرد. از تجهیزات و وسایل مهم و ضروری برای تعمیر کابل کواکسیال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

۱- چسب حرارتی

۲- سیم‌های اتصال

۳- کاتر

۴- اتصال‌دهنده‌های کابل

۵- قلم‌موی رنگ مناسب

۶- گریس سیلیکون خوب و…

در بخش‌های بعدی به انواع مختلف روش‌های تعمیر کابل کواکسیال اشاره خواهد شد.

خرید انواع سیم و کابل از تسلا

کابل تلویزیون

روش اول تعمیر کابل کواکسیال

در این روش از تعمیر کابل کواکسیال باید مراحل زیر به‌صورت گام‌به‌گام اجرا شود:

۱- در مرحله اول باید با استفاده از چسب حرارتی شکاف‌های ایجادشده و یا بریدگی‌های تشکیل شده بر روی سطح کابل کواکسیال پوشیده شود.

۲- در گام دوم باید بخش‌های صدمه‌دیده کابل کواکسیال از هم جدا شود. برای این فرایند باید از ابزاری به اسم کاتر استفاده نمود. در موقع جدا کردن قسمت‌های صدمه‌دیده نباید به هادی کابل و سایر اجزای آن آسیب جدی‌ای وارد شود.

۳- در گام سوم از تعمیر کابل کواکسیال عموماً باید فرایند اتصال قسمت‌های پایانی و آسیب‌دیده کابل صورت گیرد. در این مرحله باید بخش‌های دارای رنگ سیاه کابل به هم پیچانده بشود و بعد قسمت نقره‌ای‌رنگ کابل کواکسیال تازده شود؛ سپس با استفاده از قلم‌موهای مناسب، اندکی چسب برق مایع برداشته شود و بر روی لایه جدید یک نوع پوشش عایق تازه قرار گیرد. در آخر باید اطمینان حاصل شود که کلیه سطوح با چسب پوشیده شده است یا خیر.

در بعضی از مواقع ممکن است کابل کواکسیال صدمه زیادی ندیده باشد و فقط می‌توان با استفاده از چسب حرارتی بریدگی‌های کوچک آن را برطرف کرد. اگر تمام مراحل فوق به‌درستی انجام شود، کابل کواکسیال موردنظر به‌مانند روز اول سالم و نو می‌شود. اگر بعد از تعمیر کابل کواکسیال، بازهم کابل دچار مشکل شد، باید به‌طور کل کابل کواکسیال عوض شود.

اجزای کابل کواکسیال

روش دوم تعمیر کابل کواکسیال

افزون بر روش اول تعمیر کابل کواکسیال، روشی دیگر نیز وجود دارد که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد:

۱- در این مرحله از تعمیر کابل کواکسیال در ابتدا باید جریان برق قطع شده و کابل موردنظر همچنین از فرایند اتصال جدا شود.

۲- بعد از قطع شدن اتصال کابل کواکسیال باید با استفاده از کاتر، روکش خارجی و پلاستیکی کابل در هر دو مقطع شکافته شود. میزان ابعاد شکاف ایجادشده معمولاً به‌اندازه ۷ میلی‌متر است.

۳- در گام بعدی باید غلاف فلزی کابل موردنظر از هم جدا شود و پوشش درونی آن نیز برشکاری شود.

۴- در موقعی که پوشش پلاستیکی کابل کواکسیال برش زده شد، باید سیم موردنظر از آن خارج شود. در این گام پیشنهاد می‌شود تا از فرایند لحیم‌کاری برای اتصال محکم سیم‌ها به هم استفاده شود.

۵- از مهم‌ترین نکته‌ها در هنگام تعمیر کابل کواکسیال می‌توان به این مورد اشاره نمود که اصلاً نباید رطوبت وارد قسمت برش زده شود. به همین علت باید از گریس سیلیکون در موقع تعمیر کابل کواکسیال استفاده نمود.

۶- در مرحله آخر از تعمیر کابل کواکسیال باید کلیه‌ی بخش‌های بیرون زده از کابل با استفاده از چسب حرارتی به هم دیگر وصل شود و یک‌لایه‌ی عایقی مناسب بر روی آن ایجاد شود.

روش سوم تعمیر کابل کواکسیال

۱- در روش سوم از تعمیر کابل کواکسیال عمداً باید لایه پلاستیکی یا پوشش بیرونی کابل را از بخشی که آسیب‌دیده یا قطع‌شده، جدا نمود.

۲- بعد از فرایند جدا نمودن پوشش پلاستیکی کابل باید سیم‌های بافته‌شده از آن باز شود.

۳- در این مرحله از تعمیر کابل کواکسیال بهتر است، مجاور عایق درونی کابل برش زده شود و این کار در اصل سبب راحت درآمدن فویل از روی عایق می‌شود.

۴- همانند روش‌های فوق، در این مرحله هم از گریس سیلیکون استفاده می‌شود و این نوع گریس بر روی تمامی عایق‌ها مصرف خواهد شد.

۵- در این گام اساساً باید از سیم اتصال مسی استفاده شود. سیم مسی با استفاده از سوراخی که بر روی فیش است، وارد کابل می‌شود و به سرکابل پیچ خواهد شد.

۶- در مرحله آخر از تعمیر کابل کواکسیال باید عمل چسب کاری انجام شود تا محل اتصال سیم و فیش به یکدیگر محکم شود و هیچ‌گونه رطوبتی بر روی کابل نفوذ نکند.

کابل ماهواره
سخن آخر

ممنون از اینکه ما را تا پایان مقاله «تعمیر کابل کواکسیال» همراهی نمودید؛ برای تهیه و خرید انواع سیم و کابل از طریق راه‌های ارتباطی مندرج در سایت سیم و کابل تسلا با ما در تماس باشید.🛒

📝 پیشنهادات و نظرات خود را درباره این مقاله به اشتراک بگذارید.

به روز رسانی شده در  27 شهریور 1402

11
دیدگاه‌های نوشته

*
*

    اسدالله موحد 1401-04-19 پاسخ

    خیلی دنبال این موضوع بودم

    حبیب الله رستمی 1401-05-03 پاسخ

    منابع این مطلب کجاست؟

    یوسف احمدی 1401-05-08 پاسخ

    خیلی سایت خوبی دارین

    شهرام شیرازی 1401-05-11 پاسخ

    چطوری میتونیم از آخرین مطالبتون باخبر بشیم 😍

    علیرضا گنجی 1401-05-29 پاسخ

    لطفا آدرستون رو برای بنده ارسال کنین

    محمود خمسه 1401-06-28 پاسخ

    گروه واتساپی هم دارید؟

    عبدالحسین رحمانی 1401-07-20 پاسخ

    مطالب بیشتری بنویسین لطفا

    غلامعلی حیدری 1401-09-03 پاسخ

    خرید آنلاین هم دارید

    حامد پارسا 1401-09-14 پاسخ

    بیشتری بنویسین لطفا

    حمیدرضا جاوید 1401-10-15 پاسخ

    شما پیج اینستا هم دارین؟

    کریم اسلامی 1401-10-25 پاسخ

    مطلب خوبی بود همکار گرامی